16.12.2022 Leena Parkkinen: Neiti Steinin keittäjätär

Julkaistu 16.12.2022
Tampereen korkeakouluyhteisö
Kirjailija & Teos:Leena Parkkinen: Neiti Steinin keittäjätär ISBN: 978-951-1-42245-7 Kustantaja: Otava, 2022. Kuva: Otava / © unknown
Oletko lukenut kirjailija Gertrude Steinin kirjoja? Ei se mitään, ei moni muukaan. Gertrude Stein oli ns. kadotetun sukupolven ääni, kielellä leikittelijä ja taiteen keräilijä, joka oli erityisen tunnettu kirjallis-taiteellisesta Pariisin salongistaan ja siitä, että jokaisen merkittävän taiteilijan ja kirjailijan – tai sellaiseksi haluavan - kuului sen piiriin pyrkiä.

Amerikkalaisen Steinin elämänkumppani oli Alice B. Toklas. Toklas oli käytännössä myös Steinin taloudenhoitaja, sihteeri, kustannustoimittaja ja kirjojen puhtaaksikirjoittaja. Stein ei halunnut koskea kirjoituskoneeseen, eikä puhelimeenkaan sen puoleen. Jos Steinin kirjalle ei löytynyt kustantajaa, Alice järjesti kustantamisen itse.

Stein ja Toklas olivat Picasson ja Hemingwayn lasten kummeja. Läheisiin perheystäviin kuuluivat myös Matisse ja F. Scott Fitzgerald. Namedroppailua voisi jatkaa loputtomiin…

Kirjailija Leena Parkkinen on tarttunut tähän kuuluisaan pariskuntaan ja siihen seikkaan, että heillä oikeasti oli suomalainen keittäjätär Margit. Margit osasi ranskaa ja englantia, ei kertonut paljon itsestään, mutta oli hyvin kiinnostunut yhteiskunnallisista asioista.

Romaani jakaantuu vuorotteleviin kappaleisiin, joissa ollaan joko Pariisissa 1930-luvulla tai Paraisilla, Gröndahlin kartanossa vuosina 1919-21. Köyhän perheen sisarukset Margit ja Astrid menevät piikatytöiksi saaressa sijaitsevaan kartanoon. Kartanon ja sisarusten elämää kuvataan kartanon puutarhurin kirjeissä, joita hän lähettää eräälle lääkärille. Jo hyvin varhaisessa vaiheessa lukijalle selviää, että jotakin järkyttävää ja mullistavaa tulee tapahtumaan.

Pariisin jaksoissa tutustutaan Alice B. Toklasin äänellä myös hänen varhaisempiin vaiheisiinsa ja perheen historiaan. Päivittäiset toimet taloudessa ja Steinin oikut tulevat tutuksi. Margitin salaperäisyys ja vaitonaisuus oman elämänsä suhteen saa Alicen uteliaisuuden heräämään. Miksi Margit sanoo olevansa perheetön? Puhuuko hän totta?

Vähitellen Margit ja Alice tutustuvat toisiinsa paremmin ja jopa ystävystyvät hieman. Lukijasta tuntuu, että Alice on myös palvelija – kumppaninsa palvelija ja kaikkien käytännön asioiden hoitaja. Stein saa keskittyä olemaan nero; neroksi hän itseään kutsui. Yksi Parkkisen kirjan ansioista on se, että Alice B. Toklas nostetaan Steinin varjosta esiin.

Leena Parkkinen on kirjoittanut hienon romaanin, jota ei malttaisi laskea käsistään. Ajankuva on tarkkaa ja henkilöt oikean ja elävän tuntuisia. Margit on luonnollisesti fiktiivinen hahmo, mutta Pariisiin sijoittuvissa jaksoissa hänet on sijoitettu ”oikeiden” ihmisten keskelle. Mitä Paraisilla tapahtui? Mikä on Margitin salaisuus? Se selviää vasta kirjan viime sivuilla. Yksi näkökulma Margitin mysteeriin löytyy kirjan kansikuvasta, mutta se on jälkiviisautta. Antoisia lukuhetkiä!

Luettavaa:
Diana Souhami: Gertrude & Alice. Pandora 1993.
Gertrude Stein: Alice B. Toklasin omaelämäkerta. Suom. Raija Mattila. Tammi 1980.
Alice B. Toklas: Alice B. Toklasin keittokirja. Suom. Sirkka Salonen. Basam Books 2004.
Alice B. Toklas: What is remembered. North Point Press 1963.

Teksti: Leena Horsma-aho, erityisasiantuntija.

Tästä linkistä pääset lukemaan kaikki joulukalenterin lukuvinkit kirjaston verkkosivuilta