15.12.2021 John Curran: Agatha Christien salaiset muistikirjat

Julkaistu 15.12.2021
Tampereen korkeakouluyhteisö
John Curran: Agatha Christien salaiset muistikirjat
Kirjailija & Teos: John Curran: Agatha Christien salaiset muistikirjat Alkuteos: Agatha Christie’s Secret Notebooks ISBN: 9789525856118 Kustantaja: Paasilinna Kuva: Paasilinna / John Curran
Kirjan tekijä on John Curran, irlantilainen kirjallisuudentutkija, joka pääsi tutustumaan Agatha Christien henkilökohtaisiin arkistoihin sekä muistikirjoihin ja kirjoitti näiden innoittamana kirjan Agatha Christien salaiset muistikirjat. Curran kiittelee esipuheessaan erityisesti Christien tyttärenpoikaa Mathew Prichardia ja tämän vaimoa Lucya, joiden avustuksella hän pääsi tutustumaan Christien kirjalliseen jäämistöön: muistiinpanoihin ja käsikirjoituksiin.

Mathew Prichard on kirjoittanut saatesanat teokseen, siinä hän valottaa taustaa siihen, miksi juuri John Curran pääsi tutkimaan Greenwayn kartanoa, jossa Christie vietti paljon aikaa. Itseäni kiinnosti myös suomentaja Risto Raition lyhyt puheenvuoro, jossa hän kiinnitti huomiota eri suomentajiin aikojen saatossa sekä perusteli kirjallisia ratkaisujaan suomennoksessaan.

Kun Agatha Christien tytär Rosalind Hicks kuoli vuonna 2004, löydettiin Christien kotitalon Greenwayn kartanosta laaja kokoelma kirjailijan muistiinpanoja ja käsikirjoituksia, mm. useita muistikirjoja sekä 73 käsikirjoitettua nidettä. Juuri tätä aineistoa Curran pääsi käymään läpi ja kirjallisuuden tutkimuksen ammattilaisena hän osasi tulkita sekä Christien persoonallista tapaa tehdä muistiinpanoja että usein vaikeaselkoista käsialaa.

Teoksessa käsitellään erityisesti Christien käsikirjoitusten suunnitelmia, miten hän hahmotteli luonnoksia kirjoja, näytelmiä ja novelleja varten. Christiellä oli tapana käyttää muistilappuja suunnitteluvaiheessa ja joskus idean käyttöönotto saattoi kestää kauankin. Curran käy läpi muistiinpanoja selvittääkseen millaisia henkilöhahmoja ja juonikuvioita Christie suunnitteli sekä miksi hän mahdollisesti ei toteuttanutkaan joitakin käsikirjoituksiaan ja ideoitaan. Curran käsittelee Christien teoksia teemoittain, ei kronologisesti, mikä mielestäni sopii hyvin tämän tyyppiseen kirjaan.

Pienenä erikoisuutena kirjan lopussa on luku Joutsenlaulu, missä voi tutustua kahteen ennen julkaisemattomaan Christie -novelliin: Herculen XIII urotyö: Kerberoksen kiinniotto sekä Koiran pallon tapaus. Curran on myös analysoinut ja miettinyt miksi ei novelleja ei mahdollisesti julkaistu sellaisenaan.

Kenelle kirjaa voisi erityisesti suositella? Ensimmäisenä mieleeni juolahtavat Dame Agathan teosten ystävät, joihin itsekin lukeudun sekä kirjallisuudentutkijat. Teos saattaisi antaa vinkkejä myös aloitteleville kirjailijoille.

Teksti: Sari Mäkelä, tietoasiantuntija.

Tästä linkistä pääset lukemaan kaikki joulukalenterin lukuvinkit kirjaston verkkosivuilta