11.12. Maggie Nelson: Jane / Punaiset osat

Julkaistu 11.12.2020
Tampereen korkeakouluyhteisö
Maggie Nelson: Jane - Eräs murha
Kuva: Kustantamo SS Kirjailija & teokset: Maggie Nelson: Jane: Eräs murha / Punaiset osat: muistelma oikeudenkäynnistä ISBN: 9789515250100 Kustantaja: Kustantamo SS
Kirjaston virtuaalisen joulukalenterin luukku 11. ”Koko maailmalla on ongelmia – entä minulla? / Miten kestän tätä paikkaa? / Mitä muuta on? / Liikaa, ja väärässä järjestyksessä? / Ja millä sitä itseään ravitsisi?” (Janen päiväkirjasta 1966)

Monet meistä katsovat rikos- ja murhasarjoja ja lukevat dekkareita erityisesti joulunaikaan. Itse katson Poirot-elokuvia aina kun niitä esitetään, ja muutkin brittidekkarit kuuluvat suosikkeihin. Erityisen raa’at veriteot ja niiden kuvaaminen saavat kuitenkin vaihtamaan kanavaa, varsinkin, mikäli niillä on mitään todellisuuspohjaa.

Mutta millaista on, kun sukulainen oikeasti joutuu henkirikoksen uhriksi? Millaiset jäljet tapahtuma jättää, miten perheenjäsenet käsittelevät asiaa ja selviävät siitä – vai selviävätkö? Entä mitä tapahtuu, kun vuosikymmeniä selvittämättä olleen rikoksen tutkinta avataan uudelleen?

Maggie Nelsonin teospari Jane: eräs murha sekä Punaiset osat: muistelma oikeudenkäynnistä ilmestyi suomeksi yhteisniteenä 2020. Jane on runoteos, jossa Nelson hahmottelee tätinsä Janen henkilökuvaa ja tapahtumien mahdollista kulkua Janen päiväkirjojen, kirjeiden ja valokuvien kautta. Valokuvia ei runokirjassa julkaistu, Nelson ainoastaan kuvailee niitä tätinsä yksityisyyden suojelemiseksi.

Kun Nelson etsii aineistoa murhasta, joka on tapahtunut jo ennen hänen syntymäänsä, käy ilmi, että samoihin aikoihin myös murhan tutkintaa ollaan avaamassa uudelleen. Punaiset osat kuvaa tätä prosessia ja myös oikeudenkäyntiä, johon Nelson itsekin joutuu osallistumaan. Teoksessa käsitellään murhan ja oikeusprosessin vaikutuksia Nelsonin perheenjäsenten ja hänen itsensä elämään ja valintoihin. Yksityinen tragedia muuttuu julkiseksi.

Nelson kuvailee omia motiivejaan seuraavasti: ”Kirjoittaessani asetin yhdeksi päämääräkseni antaa oikeudenkäynnin tapahtumille, oman lapsuuteni tapahtumille, Janen murhan tapahtumille ja kirjoitustyölle yhteisen hetken tilassa ja ajassa.” Tässä hän onnistuu mielestäni erityisen hyvin.

Janen runoissa hän onnistuu antamaan äänen Janelle, mikä on ollut yksi hänen päämääristäänkin. Vaikka teokset ovatkin hyvin henkilökohtaisia, kokemukset voi jakaa: kirjat ja niiden tapahtumat ovat samaistuttavia ja saavat miettimään väkivallantekoja, uhreja ja läheisiä, tapahtumien seurauksia ja julkisuuden ja yksityisen rajaa hyvin eri tavalla kuin aikaisemmin. Siksikin tämä kirja sopii joululukemiseksi yhtä hyvin kuin jokin dekkarikin.

Lisätietoa kirjailijasta Poetry Foundationin sivuilla: https://www.poetryfoundation.org/poets/maggie-nelson

Maggie Nelsonin haastattelu The Guardian -lehdessä.

Teksti: Maarit Cederberg, tietoasiantuntija.

Tästä linkistä pääset lukemaan kaikki joulukalenterin lukuvinkit kirjaston verkkosivuilta