11.12.2021 Delia Owens: Suon villi laulu

Julkaistu 11.12.2021
Tampereen korkeakouluyhteisö
Delia Owens: Suon villi laulu
Kirjailija & teos: Delia Owens: Suon villi laulu Alkuperäisteos: Where the Crawdads Sing ISBN: 9789510467152 Kustantaja: WSOY Kuva: WSOY / Marie Tucker
Kirjaston virtuaalisen joulukalenterin luukku 11. Suon villi laulu -romaania voi pitää niin kasvukertomuksena, rakkaustarinana kuin murhamysteerinä – tosin viimeisen olisi voinut suosiolla jättää pois, sillä paremmin pohjustettu kasvutarina olisi riittänyt kannattelemaan teosta. (Spoilerivaroitus!)

Delia Owensin esikoisromaani Suon villi laulu on pulpahdellut säännöllisesti esiin Helmet-lukuhaasteessa ja muualla somessa keräten paljon hehkutusta. Teosta on myyty miljoonittain maailmalla. Se on melko tavanomainen ryysyistä rikkauksiin -tarina, josta erityisen tekee tapahtumapaikka: marskimaa-alue 1900-luvun puolivälin Pohjois-Carolinassa.

Teos kertoo köyhän ja hyljeksityn tytön kasvutarinan. Kuten prinsessasadussa kuuluukin, päähenkilö Kya on tietysti poikkeuksellisen kaunis, neuvokas ja kuin yhtä luonnon kanssa. Vaikka äiti jättää, isä hakkaa ja maailma syrjii, hän selviytyy ja kukoistaa. Hän lukee kirjoja, keskustelee lokkien kanssa ja kerää suohökkeliinsä luonnontieteellisiä kokoelmia.

Rivien välistä voineekin jo huomata, että lukukokemustani häiritsi takavasemmalla häälyvä kyyninen kommentaattori, jonka mielestä oli täysin epäuskottavaa, että kouluja käymätön, tyhjästä ilmestynyt tyttönen saa julkaistuksi sarjan upeasti kuvitettuja tietokirjoja. Kirjoittaja ei selvästikään tunne kustannusmaailman realiteetteja! Entä mitähän psykologian tutkimuskirjallisuus sanoo eristyksissä kasvaneen lapsen kielellisestä, sosiaalisesta ja älyllisestä kehityksestä?

Parasta romaanissa on muutamien tärkeiden sivuhenkilöiden ohella sen kerronta ja miljöönkuvaus. Sadunomainen tunnelma syntyy sekä maalailevasta kuvailusta että ajankuvaa luovista yksityiskohdista. Luontokuvaus ei tunnu romantisoidulta runollisuudestaan huolimatta. Kun Suomen talvi näyttää hurmaavimpia puoliaan, voi olla mukavaa paeta syrjäisten hiekkarantojen, kirkkaiden laguunien ja elämää vilisevien rämeiden kuumankosteaan tunnelmaan. Kieli on kaunista ja aistivoimaista, joten nojatuolimatkalle on helppo heittäytyä.

Marskimaa ei ole suonryteikkö. Marskimaa on valoisa paikka, missä heinä kasvaa vedessä ja vesi soljuu osaksi taivasta. Verkkaiset purot polveilevat kuljettaen auringonkehrää merelle, ja pitkäkoipiset linnut kohoavat siivilleen hämmästyttävän sulavasti –

Teksti: Anna Ruth, tietoasiantuntija.

Tästä linkistä pääset lukemaan kaikki joulukalenterin lukuvinkit kirjaston verkkosivuilta