Onko digitalisaatioon suhtauduttu liian kevyesti, ikään kuin se ei muuttaisi ajatteluamme ja todellisuuttamme? Onko rengistä tullut isäntä? Mitä tarkoittaa yhteiskunnalle ja ajatteluille se, että algoritmit ohjaavat huomiotamme?

Digi vie aikaa, josta on muutenkin pula. Somessa on pakko olla, vaikka ei haluaisi. Ilman älypuhelinta ei pärjää, ja tavoitettavissa pitää olla koko ajan. Kukaan ei lue kirjoja, Suomen kieli ajattelun välineenä näivettyy, kun sillä kirjoitetaan vain someviestejä. Onko näin, ja mitä ovat ne digitalisaation hyvät puolet, jotka unohdamme?

Onko keskeytyksetön työaika eliitin luksusta? Onko siitä tullut salaisuus, jota kannattaa varjella?

Aika 1.11. klo 14, paikkana Linna Navigaattori kirjaston vieressä Tampereen yliopistolla.

Ajattelun mahdollisuuksista digiähkyn keskellä keskustelevat Kimmo Jylhämö ja Jaana Parviainen. Kimmo Jylhämö on tiedekustantaja, journalisti ja filosofi, jonka kirja Digi-askeesi ilmestyi viime vuonna. Jaana Parviainen on filosofi ja yliopistotutkija, jonka tutkimuksellisia kiinnostuksen kohteita ovat teknologian filosofia, ruumiillisuus ja tietämättömyyden tutkimus.