Millainen sukupolvikokemus korona on? Mitä tarkoittaa opintonsa aloittaneen nuoren ihmisen elämälle, kun odotetut kokemukset jäävät välin?

Nuorten mielenterveysongelmien lisääntyminen oli tilastollinen fakta jo ennen koronaa. Onko korona lisännyt nuorten ahdistusta maailmasta? Mitä tekee yhteisöllisyydelle ja yhteisöjen kehittymiselle, kun koulun ja opintojen tarjoamat rakenteet hajoavat? Ovatko opiskelijabileet ja muut vapaa-ajanvietto lopulta tärkeä yhteiskunnallinen instituutio? Miten nuoret ovat korona-ajan sosiaalisuuden rakentaneet, kuka putosi pois ja mitä siitä seuraa? Entä ne nuoret, joilla näitä iloja ei ollut tiedossa ilman koronapandemiaakaan?

Keskustelemassa Tampereen yliopiston nuorisopsykiatrian professori Riittakerttu Kaltiala ja Tampereen yliopiston sosiologian yliopistonlehtori Eriikka Oinonen.