Rajoitukset lievenivät kesäkuun alussa, mutta koronaviruspandemian seuraukset muuttavat maailmaa ja Suomea. Pandemian kanssa tasapainoilu haastaa hyvinvointivaltion ja maailmanpolitiikan normaalin. Viruksen välttely uudenlaista sosiaalisuutta, mutta myös yksinäisyyttä. Muuttuuko verkostoitunut maailma, ja voiko pandemiasta oppia? Tampereen yliopiston asiantuntijat pohtivat Seurannassa-sarjassa, mitä koronavirus paljastaa maailmastamme ja mihin yhteiskunta on menossa.

Yhteiskuntatieteiden tiedekunta ja tiedekunnan Alusta-verkkojulkaisu järjestävät Seurannassa-keskustelusarjan, jossa Tampereen yliopiston tutkijat ja muut asiantuntijat pohtivat, miten koronan kanssa eletään, miten se vaikuttaa yhteiskuntaan, millaisia mahdollisuuksia ja ongelmia se luo. Seurannassa-keskustelusarjaa juontaa ja organisoi Alusta-verkkojulkaisun toimittaja Tiina Heikkilä.

Sarjan kotisivu löytyy täältä.

Ensimmäinen lähetys 4. 6. kello 14:15, ja siinä kysymme, kestääkö yhteinen vene koronan. Muuttaako korona ajatteluamme hyvinvoinnin yhteisvastuusta? Mitä hyvinvointivaltio voi oppia koronasta, ja miten kaikki pidetään mukana?

Hyvinvointivaltion tulevaisuudesta keskustelevat työelämäprofessori Elli Aaltonen ja yhteiskuntatieteiden tiedekunnan dekaani, sosiaali- ja terveyspolitiikan professori Juho Saari. Aaltonen on toiminut Kansaneläkelaitoksen pääjohtajana ja Itä-Suomen aluehallintoviraston ylijohtajana sekä läänin sosiaali- ja terveysneuvoksena. Saari on tutkinut hyvinvointivaltiota ja eriarvoisuutta monestä näkökulmasta sekä toiminut monissa hyvinvointivaltiota kehittävissä työryhmissä.

Tulossa:

11. 6. kello 14:00: Korona ja tarinat

Ovatko yksilökeskeiset selviytymistarinat hyödyllisiä yhteiskunnallisessa pandemiakriisissä, entä sotavertaukset? Voiko korona opettaa “hyvästä elämästä”? Millaisia potilaskertomuksia koronasta kärsivistä ihmisistä ja yhteiskunnasta kerrottiin ja oliko niissä järkeä? Kuka oli koronatarinan sankari ja kuka konna?

Koronaviruksesta ja tarinoista keskustelevat terveyssosiologian professori Piia Jallinoja ja yleisen kirjallisuustieteen yliopistonlehtori, dosentti Maria Mäkelä.

18. 6. kello 14:00: Pandemia yllätti, opimmeko mitään?

Koronakriisi ei yllättänyt kansanterveystieteilijöitä, mutta se yllätti yhteiskunnan. Miten tulevaisuuden pandemioita voi hallita, ja voiko vastaavan terveyskriisin estää nykyisenlaisessa maailmassa? Missä voi kyteä seuraava vastaava ongelma ja miten sitä voi ennakoida? Kuinka paljon esimerkiksi antibioottiresistenttien bakteerien lisääntymistä pitää pelätä, ja mitä muita vastaavia uhkia on? Mitä niille on tehtävissä? Kuka pandemioista maksaa ja kuka kärsii eniten?

Pandemioista oppimisesta keskustelevat globaalin terveyden apulaisprofessori tutkija Salla Atkins ja kansainvälisen terveyspolitiikan professori, lääkäri Meri Koivusalo.

Seuraa livestriimiä täällä. Seurannassa striimataan Tampereen yliopistolta kesäkuussa torstaisin kello 14 ja julkaistaan myöhemmin Youtube-tallenteena ja Alustan Soundcloudissa. Sarja jatkuu elokuussa.

Voit osallistua yleisökysymyksillä. Lähetä kysymys etukäteen tiina.heikkila@tuni.fi tai kommentoi ohjelman aikana Facebook-tapahtumassa. Kerro viestissä oma nimesi.