Tampereen yliopiston Yhteiskunnan historian huippuyksikön tutkijoiden tekemä kirja Kulkemattomat polut (Gaudeamus 2017) on valittu vuoden historiateokseksi. Vuoden Historiateos -kilpailun järjesti Historian Ystäväin Liitto.

Kulkemattomat polut on kontrafaktuaalista historiantutkimusta, joka keskittyy vaihtoehtoisiin ja toteutumattomiin kehityskulkuihin. Teos tarkastelee, miten historia olisi voinut mennä toisin sadan vuoden väliajoin vuodesta 1417 vuoteen 2017 asti.

Suomen historiaa tarkastellaan usein itsenäistymisen ja vuoden 1917 näkökulmasta, jolloin vaihtoehtoiset tapahtumakulut ennen ja jälkeen itsenäistymisen ovat painuneet unholaan. Kulkemattomat polut avaa asiantuntijatietoon perustuen, mitä olisi voinut tapahtua, jos vaihtoehdoista olisi valittu toinen. Teos kysyy esimerkiksi, miten Suomi olisi voinut jäädä katoliseksi maaksi.

Kulkemattomat polut on Nils Erik Villstrandin ja Petri Karosen toimittama. Kirjoittajista Pertti Haapala, Sari Katajala-Peltomaa, Ulla Koskinen, Pirjo Markkola ja Marjaana Niemi ovat Tampereen yliopistosta.

– Ehdokkaana oli aika paljon sinänsä ihan hyvää sotahistoriaa ja merkittävien miesten elämäkertoja. Tämä kirja saattoi erottua joukosta raikkaan tulokulmansa takia. Historian ymmärtäminen avoimena tapauksena vapauttaa tarkastelun kansallisen historiankirjoituksen taakasta, sanoo professori Pirjo Markkola, yksi kirjoittajista.

”Viimeistään tämän teoksen lukemisen jälkeen on selvää, että Suomen historiaa ei voi selittää kehityksellä kohti kansallisvaltiota”, todetaan palkintoperusteissa.