Page 3 - KAKS10 56
P. 3
Oppimisympäristöjä kehittämässä 3
Kuten kouluissa on tyypillistä, saattaa talousvuoden loppuvaiheessa joskus olla mahdollista tehdä
hankintoja, jotka eivät alkuvuodesta ole tavallisesti mahdollisia. Näin kävi myös koulussamme, ja
KAKS10-opettajat saivat ilahduttavan paljon vastuuta ja vapautta tilojen, kalusteiden ja tekniikan
valinnassa ja hankinnoissa, mutta edellytyksenä oli erittäin nopea toiminta. Niinpä loka-marraskuun
vaihteessa lähes kaikki Horilan ja Tammen illat kuluivat pohjapiirustuksia piirrellen, kalustemalleja
tutkien, tekniikkaa kilpailuttaen sekä muiden koulujen ratkaisuihin tutustuen. Samalla alettiin etsiä
yhteistyökumppaneita ja pohdittiin tilojen värejä ja käyttöä sekä pedagogiikan linjauksia.
Asiat etenivät lopulta jopa niin poikkeuksellisesti, että talon johto vakuuttui KAKS10-opettajien
esittämistä suunnitelmista siinä määrin, että arkkitehtisuunnittelusta luovuttiin kokonaan ja vastuu
suunnittelusta siirtyi täysin KAKS10-opettajille. Tämä poikkeuksellinen toimintamalli loi vankan
pohjan toiminnan kehittämiselle – opettaja sai vaikuttaa oman toimintaympäristön suunnitteluun
merkittävältä osin.
Vastuun kaikesta suunnittelusta
kantoivat KAKS10-opettajat
Mikko Horila ja Tuomo Tammi.
Kantavana ajatuksena oli
muunneltavuus, viihtyvyys ja
toimivuus erilaisissa tilanteissa.

