Viika Sankila ja Carolina Husu: Kirjailijan tehtävä -video (2022)

Kirjailija Emmi Itäranta kirjoittaa romaaneissaan ilmastokriisistä sekä ihmisestä osana luontoa. Tarinankertojana ympäristötematiikka ja siihen liittyvät valtasuhteet ovat hänelle erityisen kiinnostavia, ja siksi hän palaa aiheeseen toistuvasti. Itärannan mukaan kirjallisuudella on mahdollisuus herätellä tietoisuutta asioista, jotka muuten saattaisivat tulla poissuljetuiksi.

Video on tehty osana visuaalisen journalismin maisteriopintojen Narratiivisen videon kurssia keväällä 2022. Videoiden teemana oli kestävä kehitys. Kurssitöitä ohjasi ja videotyöskentelyä opetti videojournalisti Riina Kokko, editointiohjelmistojen käyttöä ja työnkulkua opetti yliopisto-opettaja Ilari Kellokoski, tuottaja oli yliopistonlehtori Anssi Männistö.