Uuden Maan Sanomat: Reviiri-erikoisnumero koettelee kuvareportaasin rajoja – lue näköislehti täältä

Visuaalisen journalismin maisteriopiskelijoiden Uuden Maan Sanomien Reviiri-erikoisnumeron ja TAMK Fine Art -linjan Fragment-näyttelyn avajaisia juhlittiin Valokuvakeskus Nykyajassa 23.5.2023.

Teksti: Uuden Maan Sanomien toimitus
Kuvat: Jonne Renvall / Tuni

Visuaalisen journalismin opiskelijoiden Uuden Maan Sanomat: Reviiri -erikoisnumero on kokeileva kuvareportaasilehti, joka on syntynyt Touko Hujasen luotsaamalla reportaasikurssilla. Se koostuu yhdeksän maisteriopiskelijan töistä.

Opiskelijat lähtivät rakentamaan kuvareportaaseja kukin omista lähtökohdistaan. Tarkoitus oli venyttää ja koetella reportaasin rajoja. Haahuilun ja sitkeän työstämisen jälkeen syntyi kaikkien yhteinen reviiri.

Erikoisnumero on toteutettu kuvajournalistin, Uuden Maan Sanomien päätoimittaja Touko Hujasen ja yliopisto-opettaja Elias Lahtisen luotsaaman reportaasikurssin aikana keväällä 2023.

Sanomalehtiteos oli esillä myös näyttelyssä Valokuvakeskus Nykyajassa osana Backlight-festivaalin etko-ohjelmistoa 24.5.–28.5. Samaan aikaan Nykyajan alakerrassa oli esillä TAMK:in Fine Art -opiskelijoiden Fragments-näyttely. Yhteisiin avajaisiin 23.5. osallistui noin 80 henkilöä.

Sanomalehtiteosta voi lukea täältä virtuaalisesti (Issuu-julkaisusivusto) sekä Nykyajan käsikirjastossa Kauppakatu 14:ssa, Tampereella fyysisesti.

Sanomalehtiteoksessa on kuvasarjat seuraavilta visuaalisen journalismin maisteriopiskelijoilta:

Ville Maali
Anni Savolainen
Tatu Vornanen
Kim-Linda Nguyen
Sini Lukka
Laura Ukkonen
Carolina Husu
Hanna Maunuksela
Juha-Pekka Huotari

Lehden päätoimittaja on kuvajournalisti Touko Hujanen ja toimituspäällikkö yliopisto-opettaja Elias Lahtinen.

Uuden Maan Sanomat on Touko Hujasen sanomalehtiteos, jonka ensimmäinen versio on julkaistu vuonna 2014. Lehteä julkaistaan rajattuna painoksena ja jokainen kappale on numeroitu ja signeerattu. Hujasen itse tekemiin lehtiin voi tutustua osoitteessa https://uudenmaansanomat.com/

Reportaasikurssi on osa Tampereen yliopiston visuaalisen journalismin maisteriohjelman syventäviä opintoja.