”Se ei ollu mun syy, eikä vika ollut pukeutumisessani”

Chileläistaustainen naisaktivisti Marisel Soto Godoy työskentelee naisten eteen toimivassa kansalaisjärjestössä ja tekee uupumatta työtä oikeudenmukaisen maailman eteen. Hän on tuttu näky erilaisissa mielenosoituksissa Suomessa. Joulukuussa 2019 hän veti Kolmen Sepän aukiolla Helsingissä performanssin, jossa muistutettiin, että nainen on koskematon vaatteista, asenteesta ja asemasta riippumatta.

Naisten oikeuksien eteen taistelevien naisten häpäisemisestä ja väkivallan uhasta muistuttava feministinen performanssi kiertää vapaaehtoisten vetämänä ympäri maailmaa. Suomalaiset, somen kautta löytyneet vapaaehtoiset harjoittelevat esitystä ennen tapahtumaa. Marisel Soto Godoy seuraa harjoittelua etualalta.
Aktivisti taistelee hymy huulilla. Vakava asia, jossa toivotetaan loppua patriarkaatille, valtioiden väkivallalle, seksuaaliselle väkivallalle, raiskauksille ja naisten murhille, ei synkistä Mariselia.
Mariselin vetämä tapahtuma on alun perin chileläisen naiskollektiivin #LasTesis:in feministinen performanssi ”Raiskaaja tielläsi”. Tapahtumassa laulettiin yhdessä Un violador en tu camino -protestilaulu, jonka sanoissa kerrotaan, kuinka raiskaaja voi lymytä missä vain, eikä väkivalta johdu sinusta tai siitä, miten pukeudut.
Performanssissa osallistujat sitoivat silmänsä mustilla liinoilla symbolisena osoituksena naisaktivisteihin kohdistuvasta väkivallasta.

Kuvat ja teksti Arja Krank

Kuvasarja on tehty osana Visuaalisen journalismin maisteriohjelman Journalistisen henkilökuvauksen työpajaa syksyllä 2019. Kurssin osan teemana oli YK:n kestävän kehityksen toimintaohjelman sukupuolten välisen tasa-arvon tavoitteet.