Kestävä tieliikennesuunnittelu unohtui Helsingin kaupungilta

”Vähemmän autoja keskustaan”, kuuluu yksinkertainen iskulause. Greenpeacen ilmasto- ja energia-asiantuntija Olli Tiainen vastustaa yhdessä muiden Senaatintorille kertyneiden mielenosoittajien kanssa Helsingin kaupungin tieliikennetunnelihanketta, jonka tarkoitus on yhdistää vilkkaasti liikennöidyt Hermannin rantatie ja Sörnäisten rantatie.

Olli Tiainen on sitä mieltä, että autoilua lisäävän tunnelin rakentaminen on vastuutonta ja pahasti ristiriidassa kaupungin hiilineutraalin tavoitteen kanssa. Greenpeace on huolissaan myös muista jo vireillä olevista autoilua edistävistä tieliikenteen suunnitelmista Helsingin keskustaan.

”Me emme voi seurata hiljaa sivusta, kun Helsingin kaupunki tekee näin ristiriitaisia päätöksiä. Nämä päätökset vaikuttavat myös kansallisella tasolla. Helsingissä, jos missä, pitää panostaa kestävään tieliikennesuunnitteluun eli kävely-, pyöräily- ja julkiseen liikenteeseen. Muuten emme saavuta hiilineutraaliutta ja tarvittavia päästövähennyksiä vuoteen 2030 mennessä.”

Mies ulkona
Greenpeacen ilmasto- ja energia-asiantuntija Olli Tiainen Helsingin kaupungintalolla mielenosoituksessa Sörnäisten tunnelihanketta vastaan.
Mies mielenosoituksessa etualalla
Olli Tiainen on yksi mielenosoituksen järjestäjistä. Mielenosoituksen tarkoitus on kiinnittää huomio Helsingin kaupungin kestämättömään päätöksentekoon suhteessa hiilineutraalin tavoitteen kanssa.

Mies katselee kauas
Olli Tiainen on huolissaan autoilua edistävän kaupunkisuunnittelun etenemisestä kaupungintalolla.

Kuvasarja on tehty osana Visuaalisen journalismin maisteriohjelman Journalistisen henkilökuvauksen työpajaa syksyllä 2021. Tämän kurssinosan aiheena oli YK:n kestävän kehityksen toimintaohjelman Ilmastotekoja-teeman tavoitteet.