Finlaysonin kielikudelmat -näyttely: Rodrigo Coloma

Rodrigo Coloma on suunnittelija ja tietomallikoordinaattori Tampereen kaupungilla. Hän vastaa Tampereen kaupungin 3D-mallista ja virtuaaliteknologiasta. Coloma on kuvattu Tampereen yliopiston ja Työväenmuseo Werstaan yhteistyössä toteuttamaan näyttelyyn.

Galleria Nottbeckissa Finlaysonin alueella on Tampereen kaupungin 3D-tulostettu pienoismalli, joka näyttää, miltä Tampere voisi näyttää vuonna 2030.

”Tampereen yliopiston opiskelijoiden rakentama näyttely sukeltaa Finlaysonin alueen monikieliseen historiaan ja nykyisyyteen. Werstaan Komuutti-galleriassa pääset tutustumaan nykytamperelaisten kuviin ja haastatteluihin sekä Finlaysonin alueen kiehtovaan kielelliseen historiaan.

Näyttely tarjoaa elämyksellisen kokemuksen monikielisyydestä osana Finlaysonin alueen arkea ennen ja nyt. Näyttelyssä esillä olevat valokuvat ovat visuaalisen journalismin opiskelijoiden tuloksia, haastatteluja ovat tehneet suomen Tampereen puhekielen seuruukurssin opiskelijat, ja kielten Kuusvooninkinen on kielten ja kääntämisen opiskelijaryhmän yhteistyön tulosta. Monitieteisen projektin lopputulos on kiehtova katsaus merkittävän tamperelaisen alueen monikielisyyteen rajoja rakentavana mutta myös niitä rikkovana ilmiönä.”

Galleriasta löytyy 3D-tulostetun kaupunkimallin lisäksi 3D-luola, jolla voi esimerkiksi hypätä Tampereelle tulevan ratikan kyytiin.
Yksi Rodrigo Coloman tehtävistä on esitellä Galleria Nottbeckin tarjontaa yleisölle.