Aktivisti Ella Julia kaipaa mediaan monipuolisempaa ihmiskuvastoa

Kehopositiivisuus on Ella Julialle tärkeä aate.

Tamperelainen Ella Julia on muunsukupuolinen transaktivisti, joka puhuu sukupuolivähemmistöjen oikeuksien puolesta ja eriarvoisuutta vastaan. Tampereen yliopistossa opiskeleva Ella ottaa kantaa ihmisoikeuksiin muun muassa taiteensa ja spoken word -runojensa avulla. Lisäksi hän tekee jonkin verran puhujakeikkaa ja on myös tehnyt yhteistyötä esimerkiksi sukupuolivähemmistön oikeuksia ajavan Trasek ry:n kanssa.

Hiljattain Ella on ollut muiden aktivistien mukana laittamassa pystyyn #meitäeihiljennetä-somekampanjaa, joka pyrkii kamppailemaan sen puolesta, että mediassa esitettäisiin myös vallitsevista kauneusihanteista poikkeavia henkilöitä.

Ella Julia on ollut mukana myös YLEn Pillupäiväkirjat-ohjelmassa.

Kuvat ja teksti Petri Huhtinen

Kuvasarja on tehty osana Visuaalisen journalismin maisteriohjelman Journalistisen henkilökuvauksen työpajaa syksyllä 2019. Tämän kurssinosan teemana oli YK:n kestävän kehityksen toimintaohjelman sukupuolten välisen tasa-arvon tavoitteet.