Tietotekniikan opiskelija Nuutti Mansukoski on Suomen ja Pohjoismaiden vahvin nuori voimanostaja

Julkaistu 3.12.2021
,
päivitetty 3.12.2021
Tampereen ammattikorkeakoulu
Nuutti Mansukoski_opiskelijatarina
Voimanostaja ja akatemiaurheilija Nuutti Mansukoski (20 v.) on tuttu näky SportUnin Hervannan alakuntosalilla. Tällä kertaa harjoituspainoja on maastavetoon kerätty ”vain” 260 kiloa.

Nuutti Mansukoski on yksi Tampereen ammattikorkeakoulun akatemiaurheilijoista. Tampereen Urheiluakatemian jäsenyys mahdollistaa opiskelijalle enemmän joustoja opintoihin, jotta opiskelija voi edetä sekä urheilu- että opiskelu-uralla yhtä aikaa. Tampereen ammattikorkeakoulussa on yhteensä 52 akatemiaurheilijaa.

Mansukosken ennätys hänen paraatilajissaan eli maastavedossa on 343 kiloa, mikä on lajissa junioreiden Pohjoismaiden ennätys. Mansukoski on hallitseva junioreiden Suomen ja Pohjoismaiden mestari. MM-kisoista Mansukoski toi Suomelle neljännen sijan ja oli maastavedossa toinen.

Mansukoski nostaa rautaa ja viettää aikaansa SportUni Hervannassa melkein joka ilta – kuusi kertaa viikossa 3–4 tuntia. Voimanosto on kolmesta eri nostomuodosta koostuva laji, jossa kilpailuissa lasketaan jokaisen nostomuodon maksimisuoritukset yhteen. Voimanoston kolme nostoa ovat jalkakyykky, penkkipunnerrus ja maastanosto.

Perusarkeani on päivällä koulua, kotiin, ruokailu ja lepo ja illat salilla. Mahdollisuuksien mukaan teen myös tuplatreenipäiviä viikonloppuisin ja lomilla, Mansukoski tiivistää.

Samaan aikaan aktiiviurheilu-uran kanssa Nuutti Mansukoski opiskelee tietotekniikan insinööriksi Tampereen ammattikorkeakoulussa. Hän pääsi opiskelemaan vuonna 2019, mutta suoritti asepalveluksen ennen kuin aloitti varsinaiset opinnot syksyllä 2021. Mansukoski opiskeli ennen ammattikorkeaa ICT-asentajaksi, eli tietokoneet ovat kiinnostaneet jo nuoresta.

Vielä en ole valinnut suuntautumista, mutta sulautuneet järjestelmät kiinnostavat. Opinnot ovat edenneet suunnitellusti. Minua kiinnostaa puntit ja tietokoneet ja nimenomaan se rauta, Mansukoski nauraa.

Tavoitteena EM-mitali

Tällä hetkellä Mansukoski valmistautuu Ruotsissa pidettäviin EM-mittelöihin. Hänen mielestään EM-kisasta tulee mielenkiintoinen, koska paikalla ovat kaikki samat nostajat MM-lavalta.

Tavoitteena on mitali, hän sanoo varovasti.

Mansukosken mukaan kilpailua on odotettu jo pidemmän aikaan, koska kilpailut ovat siirtyneet koronan vuoksi. Kilpailusta hän povaa todella tiukkaa.

Tähän asti Mansukoski on pystynyt hyvin sovittamaan urheilun ja opiskelun yhteen. EM-matkan alle kuitenkin osuu tärkeitä tenttejä, mutta hän uskoo pystyvänsä sopimaan ne opettajien kanssa.

Opiskelun ja voimanoston yhdistäminen onnistuu paljon paremmin kuin päivätyön ja voimanoston yhdistäminen, Mansukoskella on siitäkin kokemusta.

Omat haasteensa urheilun ja opiskelun yhdistämisessä on, koska illat pitää treenata. Täytyy sinne välillä opiskelujakin väliin laittaa.

Mansukoski valmentaa pääasiassa itse itseään. Isällä on tosin rooli managerina, huoltajana sekä osittain valmentajana. Lajitietoa miehelle on jo kertynyt pitkältä ajalta, ja voimanostosta löytyy hyvin tietoa myös verkosta.

Lajissa on tietynlainen jakamisen kulttuuri. Voimanostossa taitoelementti on todella pieni. Kehittyminen syntyy siis raa’alla työllä. Meidän lajissamme ei tarvita samalla tavalla valmentajaa kuin lajeissa, joissa on taitoelementti enemmän läsnä.

Tämän vuoden kilpailukausi päättyy EM-kilpailuihin, mutta Mansukosken kalenterissa on jo kilpailuja pitkälle ensi vuoteen. Voimanostouralla Mansukoski kisaa vielä kaksi vuotta juniorisarjassa ja tavoitteena on menestyä edelleen.

MM-tasolta yhteistulosmitali on tavoitteena. Opiskelun suhteen tavoitteena on edetä suunnitellusti ja valmistua, hän vakuuttaa.

Kisakauden jälkeen voimamiehen harjoittelu hieman kevenee, mutta vain hieman.

Nostoja vaihdetaan ja tehdään nostoista erilaisia variaatioita. Näin kisakaudella teen enemmän lajiharjoittelua: jalkakyykkyä, penkkipunnerrusta sekä maastavetoa sekä selkeästi lyhyempiä sarjoja.

SportUni Hervannan alasali säilyy siis vastaisuudessakin voimamiehen ”toisena kotina”.

Sali on kohtuu pätevä, se on lähellä oikeaa kotiani ja meillä on täällä Hervannan Haiuskäännössä hyvä treeniporukka, Mansukoski myhäilee.

Teksti: Helena Collin