Avaintietoa TAMKista
Lain mukaan ammattikorkeakoulun päätehtävä on tarjota korkeakouluopetusta työelämän ammatillisiin asiantuntijatehtäviin. Lisäksi ammattikorkeakoulun pitää harjoittaa aluekehitystä tukevaa ja alueen elinkeinorakenteen huomioon ottavaa soveltavaa tutkimus‐ ja kehitystyötä sekä taiteellista toimintaa.
TAMK keskittyy toiminnoissaan hyvinvoinnin ja terveyden, talouden ja tuotannon sekä oppimisen ja luovuuden edistämiseen.
- opiskelijoita yli 13 000
- tutkinto-opiskelijoita noin 10 000
- koulutusvastuu 9 ohjauksen alalla
- 17 AMK-tutkintonimikettä
- 15 ylempää AMK-tutkintonimikettä
- yli 40 tutkinto-ohjelmaa, joista 13 englanninkielisiä
- ammatillinen opettajankoulutus
- lähes 2000 suoritettua tutkintoa vuodessa
- 335 partnerikorkeakoulua 55 maassa
- päätoimista henkilöstöä noin 700 (htv)
- liikevaihto noin 74 miljoonaa euroa
Uusi TAMK-strategia 2030
Tampereen ammattikorkeakoulun uusi strategia ulottuu vuoteen 2030. Strategia hyväksyttiin TAMKin hallituksessa helmikuussa 2020.
Toimintamme tarkoitus on kiteytetty kolmeen sanaan: ”uutta osaamista työelämään”. Tahtotilamme on monialaisena työelämäkorkeakouluna tuottaa parasta ammatillista korkeakoulutusta ja innovaatioita.
Strategiamme päätavoitteemme vastaavat suoraan niihin kasvaviin yhteiskunnallisiin odotuksiin, joita ammattikorkeakoulutoimintaan kohdistuu.
- Profiloidumme monialaisena työelämäkorkeakouluna.
- Kasvamme koulutusviennin edelläkävijänä.
- Vastaamme työelämän muuttuviin osaamistarpeisiin.
- Hyödynnämme korkeakouluyhteisön kilpailuedut.
Kriittiset menestystekijät kuvaavat niitä asioita, joissa TAMKin pitää onnistua tavoitteiden saavuttamiseksi:
- Aktiiviset työelämäyhteydet
- Kasvava kansainvälisyys
- Uudistumiskykyinen yhteisö
- Tavoitteellinen toiminta
- Vaikuttavuutta yhdessä
Toiminnalliset arvomme 2030-strategiassa:
- T Toimimme globaalisti vastuuta kantaen
- A Arvostamme aktiivisuutta, oppimista ja osaamista
- M Menestymme yhdessä tekemällä
- K Kunnioitamme moninaisuutta yhteisössä
Tukea pedagogisen osaamisen kehittymiseen
TAMKin pedagoginen kehittämisohjelma (2022-2024) tukee opettajia, opettajatiimejä ja osaamisyksiköitä pedagogisen osaamisen kehittymisessä.
Pedagoginen kehittämisohjelma koostuu seuraavista osista:
- TAMKin pedagogiset periaatteet, jotka suuntaavat tutkinto-ohjelmien, muiden koulutusten, opintokokonaisuuksien ja opintojaksojen pedagogisia ratkaisuja (2022)
- Osaamismerkein ohjautuva osaamisen kehittäminen, joka perustuu pedagogisiin periaatteisiin, TAMKin strategisiin painopisteisiin ja korkeakoulupedagogiikan tulevaisuusvisioihin (2022–2024)
- Opetussuunnitelmauudistuksen pedagoginen sparraus tiimeille (2023–2024)
- Pedagoginen mentorointi/digimentorointi (2023–2024)
- Pedagogisen johtamisen kehittäminen (2022–2024)
Pedagoginen kehittämisohjelma tukeutuu
- Tampereen korkeakouluyhteisön koulutusstrategiaan
- TAMKin ja opetus- ja kulttuuriministeriönväliseen sopimukseen 2021–2024 (pdf)
- Arenen laatimiin yhteisiin kompetensseihin (pdf)
- Tampereen korkeakouluyhteisön Teaching and Learning Centren pedagogisiin periaatteisiin
TAMKin pedagogiset periaatteet
Pedagogisen kehittämisohjelman tueksi on laadittu pedagogiset periaatteet, jotka ovat oppimislähtöisyys, yhteisöllisyys ja osallistavuus, työelämän kehittämisasiantuntijuus ja kestävä tulevaisuus.
Läpileikkaavana teemana on digitaalisuus, joka on läsnä jokaisen periaatteen osa-alueessa käytännön osaamisena, toimina ja toimintaympäristöissä.
Oppimislähtöisyys
- Osaamisperustaisuus
- Tutkiva, työelämäläheinen opetus
- Saavutettavuus
- Kansainvälisyys ja kehittäminen
Oppimislähtöisinä toimijoina käytämme joustavia ja monipuolisia oppimisen, opetuksen ja osaamisen kehittymisen mahdollisuuksia. Opetuksessa hyödynnämme työelämäläheisiä ja kansainvälisiä oppimisympäristöjä osaamisperustaisesti sekä toimimme yhteistyössä työelämän kanssa. Mahdollistamme erilaisia opinnollistamisen tapoja joustavilla ja monialaisialla oppimisprosesseilla ja opetussuunnitelmilla. Opiskeluprosesseissa tuemme opiskelijan omaa osallisuutta ja toimijuutta.
Yhteisöllisyys ja osallistavuus
- Oppijayhteisön tukeminen
- Kulttuuri- ja kielitietoisuus
- Yhteisöjen ja verkostojen uudistuskykyisyys
Yhteisöllisyydellä ja osallistavuudella tarkoittamme sitä, että oppiminen toteutuu olemalla ja tekemällä yhdessä muiden kanssa. Siinä hyödynnämme monitieteisiä ja -kulttuurisia toimintatapoja sekä etsimme ja edistämme niitä. Keskiössämme on oppijayhteisöjen yhteisöllisen ja tiedollisen työskentelyn tukeminen. Opetuksessa ja oppimisessa tuotamme yhdessä pohdittuja, eettisesti kestäviä ratkaisuja. Toimintamme ja oppimisympäristömme tukevat moninaisuutta ja saavutettavuutta.
Kestävä tulevaisuus
- Kestävyyskompetenssit
- Globaali kehitys
- Kestävä hyvinvointi
- Vastuullisuus
Kestävällä kehityksellä osana tulevaisuuden korkeakoulutusta tarkoitamme oppimista, joka muuttaa olemassaolon perusteita, ymmärrystämme ja käsityksiämme ihmisen ja luonnon keskinäisestä riippuvuudesta, ihmisyydestä, hyvinvoinnin tekijöistä sekä talouden roolista globaalissa yhteiskunnassa ja yhteisössä.
Työelämän kehittämisasiantuntijuus
- Työelämäläheisyys
- Tulevaisuusorientaatio
- Toimintakulttuurin innovatiivisuus
- Kansainvälisyys ja kehittäminen
Tulevaisuuden työelämäkorkeakoulun aktiivisina toimijoina vastaamme tulevaisuuden työelämän muuttuviin ja kehittyviin osaamistarpeisiin monialaisesti ja innovoivassa vuoropuhelussa. Opiskelijamme toimivat osana työelämän ekosysteemejä. Työelämäkorkeakoulumme tarkastelee tulevaisuuden ajankohtaisia ilmiöitä kansallisten ja kansainvälisten verkostojen sekä tutkimuksien avulla. Oppimisen mahdollisuuksissa hyödynnämme monipuolisesti oppimisen kaikkiallisuutta.
Kerromme TAMKin toiminnasta ja tuloksista vuosikatsauksissa, jotka toimitetaan sekä suomeksi että englanniksi.
Omistajat
- Tampereen korkeakoulusäätiö 87 %
- SASKY koulutuskuntayhtymä 9 %
- Ikaalisten kaupunki 1,5 %
- Ylöjärven kaupunki 1,5 %
- Tampereen Musiikkiopiston Säätiö 0,5 %
- Tampereen Talouskouluyhdistys ry 0,5 %
Hallitus
Yhtiökokous on valinnut Tampereen ammattikorkeakoulu Oy:n hallituksen jäsenet 9.5.2022 alkaen: Jari Alanen, Anna-Kaisa Heinämäki, Antti Lahti, Päivi Pahta, Elisa Saarinen, Jussi Savolainen, Joonas Soukkio, Juha Tervala ja Mari Walls (puheenjohtaja).
Tampereen ammattikorkeakoulu Oy:n toimitusjohtaja on rehtori Tapio Kujala.
Johtoryhmä
- rehtori, toimitusjohtaja Tapio Kujala
- palvelujohtaja Mikko Naukkarinen
- vararehtori Sanna Wesanko
- vararehtori Ari Sivula
- henkilöstöjohtaja Merja Jortikka
- johtaja, Pedagogiset ratkaisut ja kulttuuri Hanna Ilola
- johtaja, Liiketalous ja media Niina Jallinoja
- johtaja, Teollisuusteknologia Hannu Kivilinna
- johtaja, Rakennettu ympäristö ja biotalous Jouko Lähteenmäki
- johtaja, Liiketoiminta ja kansainvälisyys Carita Prokki
- johtaja, Sosiaali- ja terveysala Susanna Seitsamo
- pysyvä asiantuntijajäsen, talouspäällikkö Marja Syrjälä
- sihteeri Saana Jansson
Lähihistoria lyhyesti
- 1.1.2010 TAMK ja PIRAMK fuusioituvat Tampereen ammattikorkeakouluksi, josta tulee Suomen toiseksi suurin monialainen ammattikorkeakoulu
- 1.1.2014 uusi toimilupa Pirkanmaan ammattikorkeakoulu Oy:lle, joka ylläpitää Tampereen ammattikorkeakoulua
- 1.1.2015 toimilupa Tampereen ammattikorkeakoulu Oy:lle
- 28.2.2018 Tampereen ammattikorkeakoulu Oy:n pääomistajuus (87 %) siirtyy Tampereen kaupungilta Tampereen korkeakoulusäätiölle
- 1.1.2019 Tampereen ammattikorkeakoulusta tulee osa Tampereen korkeakouluyhteisöä
- 2020 loppuun mennessä, 25 vuoden aikana, TAMKissa (ja aiemmin PIRAMKissa) on suoritettu yhteensä yli 36 000 ammattikorkeakoulututkintoa ja ylempää ammattikorkeakoulututkintoa
Taustaoppilaitosten historia
Tampereen ammattikorkeakoulu (TAMK) sai väliaikaisen ammattikorkeakoulutoimiluvan 1992 ja vakinaisen toimiluvan 1996.
Pohjana olleet oppilaitokset
- 1908 Tampereen kauppaopisto > Tampereen kauppaoppilaitos
- 1912 Teknillinen opisto (Suomen ensimmäinen ) > Tampereen teknillinen oppilaitos
- 1937 Kurun metsäoppilaitos (nyk. osa Tampereen seudun ammattiopisto Tredua)
- 1991 Tampereen taiteen ja viestinnän oppilaitos (TTVO)
Pirkanmaan ammattikorkeakoulu (PIRAMK) sai väliaikaisen ammattikorkeakoulutoimiluvan 1997 ja vakinaisen toimiluvan 2000.
Pohjana olleet oppilaitokset
- 1891 Tampereen talouskoulu > Tampereen kotitalousoppilaitos
- 1904 Ahlmanin maamies- ja emäntäkoulu > Ahlmanin maatalous- ja kotitalousoppilaitos
- 1931 Tampereen musiikkiopisto > Tampereen konservatorio
- 1956 Tampereen sairaanhoitokoulu > Tampereen terveydenhuolto-oppilaitos
- 1962 Ikaalisten kauppaopisto > Ikaalisten kauppaoppilaitos
- 1965 Tampereen kodinhoitajaopisto > Tampereen sosiaalialan oppilaitos