Taija Niiniviita: Hoitotyön käytäntöjen kehittäminen intohimona

päivitetty 4.11.2019
Tampereen ammattikorkeakoulu
Taija Niiniviita_alumnitarina
Taija Niiniviita suoritti TAMKissa kliinisen asiantuntijan ylemmän AMK-tutkinnon. ”Ilman tätä tutkintoa en olisi saanut nykyistä toimeani sairaalassa. Tällä hetkellä suurimpana kehitystyönäni on elvytysosaamisen varmistaminen sairaanhoitopiirissä”, hän kertoo.

Kuka olet?

Olen reilu nelikymppinen nainen Ulvilasta. Reilu pyrin olemaan myös muutenkin kuin iältäni. Oikeudenmukaisuus ja tasapuolisuus kuuluvat elämänarvoihini ja siksi harrastankin edunvalvontaa. Lisäksi mieluisimmat harrastukseni olisivat hevostelu, pesäpalloilu ja lavatanssit. Kroppani ominaisuudet ovat kuitenkin toista mieltä ja siksi vietänkin usein aikaa myös potilasperspektiivissä sairaalassa. Uskon tämän vaikuttaneen myös siihen, miten intohimolla suhtaudun työhöni ja haluan kehittää hoitotyön toimintoja.

Millainen on työhistoriasi?

Lukion jälkeen opiskelin lääkintävahtimestari-sairaankuljettajaksi ja pääsin töihin leikkausosastolle sekä keikkalaiseksi ambulanssiin. Puolen vuoden päästä siirryin päivystykseen ja opiskelin työn ohella sairaanhoitajaksi. Lisäopintoina suoritin ensihoidon hoitotason kurssin. Vähän aikaa työskentelin myös teholla, mutta siirryin nopeasti kokonaan ensihoitoon lääkäriyksikköön hoitajaksi. Opiskelin myös hätäkeskuspäivystäjäksi ja olin omasta työstäni virkavapaalla työskennellessäni hätäkeskuksessa.

Seuraavaksi halusin opiskella sairaanhoitajan YAMK-tutkinnon ja nyt opiskelen ammatillisen opettajan pätevyyttä. Ilmeisesti harrastan siis myös opiskelua. Tällä hetkellä työskentelen Satasairaalassa akuuttihoidon kliinisen hoitotyön asiantuntijana.

Mikä sai sinut innostumaan opiskelusta?

Halusin taas opiskelemaan jotain. Hoitotiede yliopistossa ei kiinnostanut vaan halusin jotain konkreettisempaa. En ole tutkijatyyppi vaan touhuaja. Tampereella kliinisen asiantuntijan koulutuksen suuntauksena akuuttihoito oli kuin minulle tehty. Opinnoissa parasta oli verkostoituminen valtakunnallisesti muiden tulevien asiantuntijoiden kanssa ja muiden terveydenhuollon toimipisteiden käytänteistä oppiminen. Vaikka en pidä henkilöstöjohtamisesta, niin paras kurssi opinnoissa oli Henkilöstövoimavarojen johtaminen, jossa piti tutkiskella itseään; omia vahvuuksiaan ja heikkouksiaan.

Mistä teit opinnäytetyösi?

Opinnäytetyön tein NIV-hoidosta ensihoidossa. Hengitys ja hengityksen hoito ovat aina olleet mielestäni mielenkiintoisia ja liian vähällä huomiolla hoitotyössä. Noninvasiivinen ventilaatiohoito oli laitteiston puolesta mahdollista aloittaa jo ensihoidossa, mutta osaamista ja osaamisen varmistaminen on ollut puutteellista. Tämän vuoksi tutkin ensihoitajien osaamista NIV-hoidosta ja koulutin työpaikallani ensihoitajia NIV-hoidon itsenäiseen käyttöön.

Mikä on opintojen merkitys omalla urallasi?

Ilman kliinisen asiantuntijan ylempää AMK-tutkintoa en olisi saanut nykyistä toimeani sairaalassa. Tällä hetkellä suurimpana kehitystyönäni on elvytysosaamisen varmistaminen sairaanhoitopiirissä.

Kenelle suosittelisit opintoja?

Suosittelen Kliinisen asiantuntijan ylempää tutkinto-ohjelmaa niille, jotka ovat kiinnostuneita kehittämään hoitotyön käytäntöjä.