Hyppää pääsisältöön
Opiskelijaprofiili

Mikä on opettajan huippuosaamista?

Julkaistu 1.12.2025
,
päivitetty 1.12.2025
Tampereen ammattikorkeakoulu

Tekijät:

TAMK ammatillinen opettajankoulutus lehtorit Tuomas Mäki-Ontto, Annukka Tapani 

 

 

 

Alla koko jakson karkea tekstivastike.
 

 

 

TAOK – tarinoita ammatillisesta opettajankoulutuksesta podcast: 

Mikä on opettajan huippuosaamista?

 

 

Tänään keskustelemme TAOK – tarinoita ammatillisesta opettajankoulutuksesta podcastissa siitä Mikä on opettajan huippuosaamista? 

 

Keskustelijoina TAMK ammatillisen opettajankoulutuksen lehtorit Annukka Tapani ja Tuomas Mäki-Ontto. Saamme podcastiin mukaan myös vieraaksi Taitaja-päällikkö Sari Mäenpään Skills Finlandilta.

 

 

 

Tavoitteena ymmärtää miksi opettajan huippuosaamisesta tulee keskustella ja miksi se on tärkeää ja toisaalta siitä onko sillä merkitystä?  

 

Meidän innostuksemme teemaan ja tähänkin podcastiin lähti viime vuonna toteutetuista opetushallituksen rahoittamista huippuosaajana toimisen koulutuksista ammatillisen koulutuksen toimijoille, pääasiassa opettajille.

 

Viime vuonna pysähdyimme liki sadan opettajan kanssa pohdiskelemaan, että miten on mahdollista löytää itselle työkaluja huippuosaamisen kehittämiseen arjessa. Ja sitä miten huippuosaamista voidaan aktiivisesti huomioida ja hyödyntää oppimisessa niin työelämässä, oppilaitoksessa kuin kilpailutoiminnassa.

 

Näiden keskustelujen kautta olemme jo muutamaan otteeseen pysähtyneet pohtimaan omaa huippuosaamista, mutta myös laajemmin sitä miltä se näyttää opettajan työssä. 

Tarkoituksemme ei ole tuoda totuuksia vaan keskustella herättelevästi… aiheuttaa ajattelun aihetta kuulijalle. 

 

 

Podcastin pääteemana on Mikä on opettajan huippuosaamista? Mitä on huippuosaaminen ja miten se voisi näyttäytyä opettajan työssä?

 

Innostus teeman tarkasteluun lähti, kun tarkastelimme koulutustamme suunniteltaessa ammatillisessa koulutuksessa olevan “huippuosaajana toimiminen”-tutkinnonosan ammattitaitovaatimuksia: mitä jos vaihdammekin sanan opiskelija tilalle sanan opettaja. 

Niin että opettaja osaa:

  • arvioida ja kehittää omaa osaamistaan ja työympäristöään
  • huomioida huipputuotannon, -tuotteen tai -palvelun laatuvaatimukset
  • työskennellä alan huippuosaamista vaativissa tehtävissä
  • toimia alan verkostoissa ja yhteistyössä asiakkaan kanssa.

 

 

Onko meillä rohkeutta tarkastella itseämme ja kollegoitamme tällaisen viitekehyksen kautta, vaikka tätä taustaa vasten opiskelijoita tarkastellaan jo toisella asteella näiden kriteerien pohjalta.

 

Oman osaamisen esiintuonti on monesti vaikeaa, mutta muuttuvassa maailmassa äärimmäisen tarpeellista.

 

Jos vielä tarkastellaan opettajaa edellisen viitekehyksen kautta niin mitä tämä tarkoittaisi opettajan toimintana ja osaamisina ja mistä tiedämme, että opettajina osaisimme nämä?

 

  • arvioi realistisesti työnsä onnistumista ja omaa osaamistaan sekä perustelee arviotaan ja määrittelee kehittämistarpeitaan
  • kehittää aktiivisesti osaamistaan ja työtapojaan haastavien työtehtävien tasolle
  • uudistaa aktiivisesti omaa osaamistaan niin, että se tukee kasvua alan huippuammattilaiseksi
  • ennakoi muutoksia, jotta voi helpommin sopeutua niihin ja työskentelee pitkäjänteisesti työtään itseään kehittäen huippuosaamista vaativissa tehtävissä
  • arvioi työympäristöään ja antaa siihen kehitysehdotuksia ja palautetta
  • toimii huippuammattilaisena tiimissä ja jakaa aktiivisesti osaamistaan muille.

 

 

Taisit juuri luetella sellaista osaamista, joka valmistaa meitä opettajina vastaaman tänään ja huomenna työhön kuin työhön… nostona ja tiivisteenä:

  • oman työn ja toimintaympäristön kriittistä tarkastelua
  • sen ja itsen kehittämistä ajassa 
  • ennakointikyvykkyyttä
  • sekä toimimista vuorovaikutuksessa yhteisössä

 

Pohdimme osallistujien kanssa ja edeltävään peilaten opettajan huippuosaamista, mitä sieltä nousi esille?

 

Osallistujilta koottuja opettajan huippuosaamisia:

  • Vuorovaikutus
  • Tutkinnon osaan liittyvä opetus-, ohjaus- ja työkokemus
  • Substanssi, alaan liittyvä osaaminen
  • Innostuneisuus
  • Metataidot, kuten tiimityöskentelytaidot, vahvuuksien näkeminen, sosiaalinen aktiivisuus, ihmisten kohtaaminen
  • Oma työote, kuten kokonaisuuksien hahmottaminen   monen asian yhtäaikainen hallinta, asioiden selvittely
  • Omaan itseen liittyvät taidot, kuten rauhallisuus, utelias, aikaansaava

 

Onko opettajan huippuosaamisessa kyse lopulta kaikesta muusta kuin vahvasta substanssista? Melko paljon nousee sellaisia geneerisiä / yleisluontoisia osaamisia, joita työssä tarvitaan. 

 

Opettajien huippuosaaminen

arvioida ja kehittää omaa osaamistaan ja työympäristöään

  1. Opettajan osaamisen ydintaidot: kolme pääteemaa:
  • opetus- ja ohjausosaaminen,
  • autenttisen oppimisen edistäminen ja kehittäminen,
  • arviointiosaaminen 

(Tapani & Salonen, 2019)

 

  1. huomioida huipputuotannon, -tuotteen tai -palvelun laatuvaatimukset
  • Mitä on sinun alallasi huipputuotanto?
  • Mikä opettajan työssäsi edistää huipputuotannon käytännön toteuttamista, mikä sitä estää?

 

  1. työskennellä alan huippuosaamista vaativissa tehtävissä
    Mitä on huippuosaaminen?
  • korkeaa suorituskykyä, erinomaista suoritustasoa tai poikkeuksellista ammatillista taituruutta, jollakin tietyllä alalla tai tehtävänkuvassa.
  • Ammatillisen huippuosaajan toimintaa seuratessa tulee olo, että toiminta vaikuttaa helpolta.

 

  • Taitojen oppimisen hierakkinen rakenne – miten opetat taitoja?

 

  1. toimia alan verkostoissa ja yhteistyössä asiakkaan kanssa

 

  • Mitä on ”yhteistyö”?

 

 

Puhumme opettajankoulutuksessa säännöllisesti opettajan käyttötiedosta eli siitä minkälaisia ajattelumalleja opettajalla on, jotka ohjaavat ajattelua ja asenteita, kun opetusta suunnitellaan ja ohjataan oppimista. Opettajan käyttötietoon ajatellaan kuuluvan seuraavat ulottuvuudet: ihmiskäsitys, tietokäsitys ja oppimiskäsitys: maailmankuva, arvot, asenteet.

 

Miksi opettajan pitäisi olla huippu?

 

Onko huippuosaaja = huippuopettaja? Tästä voisimme keskustella. 

Ammatillisen opettajankoulutuksen tehtävänä on rakentaa uudenlaista ammatillista identiteettiä; opettajaidentiteettiä asiantuntijuuden rinnalle. Siinä käyttötieto on merkittävässä osassa, sekä taito tarkastella omaa toimintaa “ulkopuolisin silmin.”

 

Ulkopuolinen ääni mukaan:

Suomessa ja kansainvälisesti ammattitaitokilpailut ovat yksi huippuosaamisen näkyväksi tekemisen paikka, joten kysytään asiantuntijalta Taitaja-päällikkö Sari Mäenpäältä Skills Finlandista, että 

  • Miksi on tärkeää, että meillä on huippuosaajia opettajina?
  • Miten näet opettajan työskentelyn alan huippuosaamista vaativissa tehtävissä, mitä se on ja mitä se tuo parhaimmillaan?
  • Miten opettaja voi kehittää omaa tekemistä alan verkostoissa ja yhteistyössä työelämän ja opiskelijoiden kanssa?

 

Yhteenveto: Onko opettajan huippuosaamisesta tarve keskustella laajemminkin?

 

Kyllä, koska tässä keskustelussa nousseet taidot ovat kehittyvät opettajuuden ytimessä… haastaaksemme teitä kuulijoita voisimme tarjota muutaman kysymyksen loppuun ja pohdittavaksi omaa roolia ja osaamista sekä sen näkyväksi tekemistä. 

 

  • Huippuosaajat työyhteisöissä - onko tilaa, miten tunnistetaan, miten hyödynnetään koko yhteisön parhaaksi?
  • Mikä on sinun huippuosaamisesi ja mistä tiedät/tunnistat sen?
  • Miten huippuosaamisesi suhteutuu esitettyihin ammattitaitovaatimuksiin?
  • Yhteistyöosaaminen on yksi ammattitaitovaatimus. Miten omassa työyhteisössäni tunnistetaan erilaiset huippuosaajat ja miten heidän osaamistaan hyödynnetään koko yhteisön kukoistukseen?

 

 

Jakson tarkoituksena oli herättää kuulijoissa pohdintaa opettajan osaamisen kehittämisestä ja huippuosaamisen merkityksestä opettajan työssä.

 

  • Ammatillisen opettajan huippuosaamisen ydintaidot: Keskeisiä osaamisalueita ovat opetus- ja ohjausosaaminen, autenttisen oppimisen edistäminen sekä arviointiosaaminen. Lisäksi huippuosaaja arvioi ja kehittää omaa osaamistaan ja työympäristöään sekä toimii aktiivisesti tiimissä ja verkostoissa. Työelämä yhteys

 

  • Huippuosaamisen merkitys opettajan työssä: Huippuosaaminen tarkoittaa korkeaa suorituskykyä ja erinomaista ammatillista taituruutta, jonka vaikutelma on vaivattomuus. Opettajan tulee tunnistaa laatuvaatimukset omalla alallaan ja edistää niiden toteutumista työssään. 

 

  • Keskeiset taidot: Ammatillisen opettajan huippuosaamiseen liittyvät vuorovaikutustaidot, substanssiosaaminen, innostuneisuus, metataidot kuten tiimityöskentely ja oman työn hallinta. 

 

 

 

Kiitos kun kuuntelit, iloa ja valoa oman huippusi löytämiseen.