Jokainen työ sopii kenelle tahansa sukupuolesta riippumatta

Julkaistu 21.4.2020
,
päivitetty 21.4.2020
Tampereen ammattikorkeakoulu
Teollisuusteknologia
Taru Metsä-Patanen_opiskelijatarina
Taru Metsä-Patanen, 25, opiskelee TAMKissa toista vuotta sähköisen talotekniikan insinööriksi. Patanen kannustaa tyttöjä hakemaan tekniikan alalle, koska ei löydä yhtään syytä olla hakematta.

Metsä-Patasen mielestä jokainen työ sopii periaatteessa sekä miehille että naisille.  Koska naisia on tekniikan alalla vähemmän, on hänen mukaansa helpompi erottua massasta.

– Itse en ole kokenut syrjintää naisena työhaastatteluissa tai muissa tapaamisissa yrityksien edustajien kanssa. Ehkä jopa päin vastoin. Olen kuullut, että työnantajat kaipaavatkin naisen näkökulmaa asioihin.

Metsä-Patasen mielestä naiset kiinnittävät huomiota eri asioihin kuin miehet. Hän kuitenkin näkee sen enemmän luonnekysymyksenä kuin sukupuolesta riippuvana.

Muusikon ura vaihtui talotekniikkaan

Alun perin Metsä-Patasesta piti tulla muusikko, mutta musiikkilukiossa hän havahtui siihen, että musiikki on mukava vain harrastuksena.

– Olen aina tykännyt matematiikasta ja sähkö on kummitellut takaraivossani aikaisemminkin. Veljeni yritti jo yläasteella houkutella minua opiskelemaan sähköä. Silloin naureskelin ajatukselle, mutta tässä sitä nyt ollaan, Metsä-Patanen kertoo.

Metsä-Patanen kokeili myös ravintola-alaa. Armeijavuoden jälkeen hän päätti opiskella kokin tutkinnon ja jatkaa restonomiksi.

– Pari kertaa hainkin restonomiopintoihin, mutta alalla muutaman vuoden työtä tehneenä totesin, ettei se ole loppuelämäni ammatti. Koin olevani tilanteessa, jossa en tulisi etenemään, vaikka restonomin paperit olisin hommannut, koska pyöritimme silloin kaverini kanssa lounasravintolaa, hän kertoo.

Sähköinen talotekniikka tuntuu nyt oikealta alavalinnalta. Metsä-Patasen vuosiluokalla on yhteensä neljä naista. Naisten vähyyttä hän ei ole kokenut ongelmaksi.

– Se ei ole vaikuttanut opiskeluun tai luokan yhteishenkeen oikeastaan millään tavalla.

Ensimmäisen harjoittelunsa Metsä-Patanen suoritti sähköliikkeessä.

– Pääsin työmaille kaapeleita ja sähkökouruja vetämään asentajien kanssa. Insinöörin kanssa tein loppumittauksia ja pääsin osallistumaan tarjouspalaveriin.

Nyt Metsä-Patanen on aloittamassa toisen vuoden harjoittelunsa sähköalan yrityksessä. Harjoittelussa hän toivoo pääsevänsä tutustumaan suunnittelun saloihin ja tarjouslaskentaan.

Metsä-Patanen on tulevaisuudessa avoin kokeilemaan kaikkea, koska alan kokemusta ei vielä paljoa ole.

– Voisin työskennellä pienemmässä yrityksessä, jossa pääsee tekemään kaikkea itse.

Kuva: Taru Metsä-Patanen kertoo miettineensä myös oman yrityksen perustamista, kun on ensin saanut tutkinnon suoritettua ja hankkinut työkokemusta.