Eija Kantonen: Ammatinvaihtaja ja paluumuuttaja

päivitetty 13.12.2019
Tampereen ammattikorkeakoulu
Eija Kantonen
Eija Kantonen palasi kotiseudulleen Virroille Etelä-Suomessa vietettyjen vuosien jälkeen. Samalla vaihtui sairaanhoitajan työ tradenomiopintoihin TAMKissa.

– Kun tarttuu rohkeasti eteen tuleviin mahdollisuuksiin, voi löytää itsensä paikoista ja tehtävistä, joista ei ole voinut kuvitellakaan itseään löytävän.

Kun Eija Kantonen muutti perheensä kanssa Virroille Pohjois-Pirkanmaalle muutama vuosi sitten, ajatuksissa oli tehdä välillä jotain muuta työtä. Suunnitelma sattui hyvään saumaan, sillä samana syksynä alkoi Virroilla tradenomikoulutus monimuoto-opintoina. Kantonen oli työskennellyt sairaanhoitajana viidentoista vuoden ajan.

– Kun hain liiketalouden opintoihin, minulla oli taustalla ajatus, että saattaisin joskus työllistyä mieheni perheyritykseen, Kantonen kertoo.

Alan vaihto kannatti, sillä Kantonen työllistyi Visuvedellä toimivaan Visu Kalusteeseen jo ensimmäisen opiskeluvuotensa aikana.

– Osallistuin ensimmäisenä syksynä PK-innoviikot-projektiin, jossa teimme ryhmätöinä yhteistyössä konetekniikan opiskelijoiden kanssa eri yrityksille innovaatioprojekteja toimeksiantojen mukaan. Olin mukana Visu Kalusteen ryhmässä, jossa innovoimme laboratoriokalusteiden valmistajalle tulevaisuuden laboratoriota. Yritys innostui ajatuksistamme ja lupasi tehdä ideoimastamme pöydästä prototyypin seuraavan kevään messuille.

Messuprojektin myötä Kantonen pääsi Visu Kalusteelle työharjoitteluun, jonka jälkeen yritys halusi palkata Kantosen markkinointitehtäviin.

– Otin mielelläni työn vastaan. Olihan hienoa, että uusi urani pääsi alkamaan jo ennen kuin ensimmäinen opiskeluvuosi oli loppunut. Olen oppinut huiman paljon myynnistä ja markkinoinnista kahden vuoden aikana. Markkinointivastaavana olen päässyt muun muassa toteuttamaan viikon mittaiset messut Saksassa, jossa olimme esillä ergonomisilla ja innovatiivisilla laboratoriokalusteilla.

Parasta opinnoissa Kantosen mielestä on ollut, että opintojaksot on suunniteltu niin, että jo alusta lähtien tehtäviä ja projekteja tehdään yhteistyössä paikallisten yritysten kanssa.

– Monimuotototeutus ja innostava opiskelijaryhmämme ovat olleet myös hyvä tuki aikuisiällä opiskeluun.

Haastavinta aikuisopiskelijalle on ajankäytön resursointi ja työelämän yhteensovittaminen.

– Perheen ja työelämän yhteensovittaminen on kuitenkin onnistunut monimuotokoulutuksen ja sen ansiosta, että olen saanut opiskella omalla kotipaikkakunnallani.

Myös moni Kantosen opiskelukaveri on työllistynyt uusiin tehtäviin jo opiskelujen aikana.

– Työharjoittelujen ja erilaisten yritysprojektien avulla pääsee tutustumaan moniin yrityksiin, ja samalla voi miettiä, mikä on se oma juttu. Näin kävi minulle – ja olen siitä hyvin kiitollinen.

Kuvassa: Eija Kantonen löysi uuden ammatin ottaessaan rohkean askeleen aikuisopiskeluun. Työ Visu Kalusteen markkinointitehtävissä on tukenut tradenomiopintoja.

Tutustu Liiketalouden (Virrat) tutkinto-ohjelmaan