Alumnimme Sirkka Hagman: Tutkintojeni takana on vankka motivaatio ja sinnikkyyttä

Julkaistu 3.9.2021
,
päivitetty 18.11.2021
Tampere_alumni_Sirkka
Lempääläläinen Sirkka Hagman, on paitsi menestynyt liike-elämän moniosaaja myös poikkeuksellisen uuttera opiskelija. Hänellä on Tampereen yliopistosta hallintotieteen maisterin ja lisensiaatin paperit sekä diplomi-insinöörin ja tekniikan tohtorin tutkinnot. Parhaillaan työn alla on väitöskirja hallintotieteen alalta.

Sirkka Hagmania voi hyvällä syyllä sanoa elinikäiseksi oppijaksi. Hän on tehnyt suuren osan aikuisesta elämästään rinnatusten palkkatöitä ja opintoja. Suurimmaksi moottoriksi ahkeralle opiskelulleen hän mainitsee yleisen kiinnostuneisuuden sekä merkittävän synergiaedun, jota työt ja opinnot toisilleen tuottavat.

Motivaatio uusiin opintoihin ei ole koskaan tullut ulkopuolelta eikä hän itse pidä kirjaa tutkintojensa lukumäärästä. Sen sijaan hänellä on ollut aito sisäinen halu oppia ymmärtämään asioita paremmin ja saada työhönsä lisää työkaluja.

– Poikkeuksena tähän oli ehkä osittain tekniikan tohtorin tutkinto. Minusta se on vain aina kuulostanut niin hienolta ja vaikuttavalta titteliltä, Hagman virnistää.

– Mutta sen saavuttaminen vaati paljon työtä, joka auttoi ymmärtämään asioita ja kokonaisuuksia sekä antoi työhöni paljon lisää työkaluja.

Tuki on tärkeää

Nykyisessä työssään rengasalan yritys Black Donuts Engineeringin liiketoimintajohtajana Hagman vastaa muun muassa yrityksen yhteiskuntasuhteista ja uusien rahoituksien hankkimisesta. Tehtävässään hän arvostaa erityisesti sitä, että on päässyt tekemään mielenkiintoisia asioita upeiden ihmisten kanssa, mukaan lukien yhtiön toimitusjohtaja Kai Hauvala, laatu- ja riskiasioista vastaava Martti Päivinen ja moni muu. Lisäksi työssä on päässyt tutustumaan sataprosenttisesti kansainvälisesti toimivan yrityksen sielunelämään.

Yli 40 vuotta työelämässä ollut Hagman edistää työn ohessa myös seuraavaa väitöstyötään, jossa hän tutkii kasvuyrityksen maineenhallintaa, strategiaa ja johtamista. Artikkelimuotoisen väitöskirjan ensimmäinen julkaisu on jo lähes valmis ja toinen hyvää vauhtia tekeillä. Lähtölaukaus tutkinnon aloittamiselle oli se, että käsiin tuli käytännön tapaus, jota hän halusi tutkia objektiivisesti.

– Haluan tarkastella asioita objektiivisesta, akateemisesta näkökulmasta, koska silloin kyse ei ole vain omasta subjektiivisesta mielipiteestäni. Minulla on ollut suuri onni saada työni ohjaajaksi Jari Stenvall, joka sattuu myös olemaan entinen opiskelukaverini. Hän on juuri sopiva vastinpari minulle – olen sen verran voimakastahtoinen, että tarvitsen myös voimakkaan ja suorapuheisen, positiivisen sekä lahjakkaan ohjaajan, Hagman kehuu.

Hagman antaa saavutuksistaan paljon ansiota myös häntä matkan varrella tukeneille ja sparranneille ihmisille niin töissä, opinnoissa kuin siviilissäkin. Tekniikan alan väitöskirjaa ohjannutta Mika Hannulaa Hagman kuvaa ”mielettömäksi ohjaajaksi”, joka oli myös hyvin käytännönläheinen ja vahvasti työelämäorientoitunut – liittyen myös Sirkan silloisiin työtehtäviin. Siksikin yhteinen sävel oli helppo löytää.

– Tänä keväänä osallistuin puolestaan tutkijakouluun, joka oli todella hyödyllinen ja antoisa. Kävimme viikoittain läpi jokaisen töitä, ja saimme kommentteja niin professorilta kuin kanssaopiskelijoiltakin. Olin mukana aktiivisesti, erityisesti kuunteluoppilaana. Pidän todella arvokkaana, kun saan kuulla, mitä kaikkea eri tieteenaloilla juuri tällä hetkellä tutkitaan.

Tampereen yliopistoa Hagman arvostaa nimenomaan poikkeuksellisen laajan monialaisuuden näkökulmasta, erityisesti korkeakoulujen yhdistymisen jälkeen. Hän kokee yliopiston tarjoavan hyvää opetusta ja pitää professori- ja opettajakuntaa korkeatasoisena.

Sisua, sinnikkyyttä ja eräs matematiikantäyteinen kesä

Sirkka Hagmanista saa vaikuttavasta työ- ja opintohistoriasta huolimatta vaatimattoman ja maanläheisen kuvan. Hän kutsuukin itseään ”tavalliseksi pulliaiseksi”, jonka saavutukset ovat pohjimmiltaan tulosta vahvasta halusta, hurjasta työmäärästä sekä valtavasta sisusta.

– Kiinnostavat opinnot ja mielenkiintoinen työ ovat aina antaneet minulle tosi paljon. Saan niistä kokonaisia uusia näköaloja, ja etenkin muiden ihmisten ja verkostojen kautta tunnen löytäväni ihan uudenlaista ajattelua, hän kertoo.

Hagman ei tunne olevansa syntyjään erityisen lahjakas eikä hänellä ollut nuoruuden lähipiirissä esimerkkejä korkeakoulujen kasvateista. Hänellä ei mielestään ole myöskään erityisiä opiskelutekniikoita, joilla hän olisi löytänyt oikopolkuja. Kyse on ennemminkin ollut siitä, että hän on osannut keskittyä olennaiseen ja löytänyt ympärilleen oikeat, itseään tukeneet ihmiset.

– Tutkintojeni takana on vankka motivaatio, sinnikkyyttä, hyvä tuki kanssaopiskelijoilta ja ohjaajilta sekä hurja määrä työtä. Erityisesti diplomi-insinöörin opinnot tuntuivat aikanaan todella vaativilta, ja niitä varten jouduin tekemään valtavasti töitä muun muassa matematiikan kanssa. Muistan yhden kokonaisen kesänkin menneen matematiikan laskujen parissa, Hagman muistelee.

Hagman kannustaa ihan kaikkia opiskelemaan, ja hän katsoo oman esimerkkinsä osoittavan, että se on Suomessa mahdollista kenelle tahansa. Nykyisen väitöstyönsä kanssa hän ei aio ottaa turhia paineita vaan edistää artikkeleita sopivalta tuntuvassa tahdissa.

– En ole asettanut tutkinnon valmistumiselle mitään määräaikaa. Teen opintoja vain itselleni ja omasta harrastuneisuudestani, niihin ei liity mitään hyötynäkökulmaa. Aion olla armollinen itseäni kohtaan, Hagman toteaa.

Teksti: Tiina Leivo
Kuva: Jonne Renvall