Alumnimme Sanna Nokelainen: Uskon ja toivon, että nykyopiskelijat tekevät rohkeammin omaehtoisia valintoja

Julkaistu 12.12.2019
,
päivitetty 19.11.2021
sanna
Kehittämispäällikkö Sanna Nokelainen parantaa Lempäälän kunnalla työntekijöiden arkea kehittämällä esimiesten voimavaroja ja työkalupakkia. Entisen TTY:n ja tuotantotalouden koulutusohjelman kasvatin tähänastisia uravalintoja ovat ohjanneet pyrkimys yhteiskunnalliseen vaikuttavuuteen ja merkityksellisyyteen.

Forssasta lähtöisin olevan Sanna Nokelaisen, 43, intohimona on organisaatioiden päämäärien ja arjen käytäntöjen yhdistäminen. Hän haluaa tehdä työtä ennen kaikkea ihmisten kanssa ja ihmisille.
Sannan työyhteisössä ihmisiä todella riittää. Lempäälän kunnan organisaatiossa on kaikkiaan 1 500 henkilöä, joista 80 esimiehiä. Esimiestyön kehittämisessä on siis suuria mahdollisuuksia.

- Toisin kuin moni ehkä vanhastaan kuvittelee, tämän päivän kuntaorganisaatioissa on aito halu ja pyrkimys laadukkaaseen työhön ja tuottavuuden parantamiseen. Täällä ei lapioon nojailla. Kuntatalous on totta kai yhteinen huoli ja asettaa meille omat paineensa, mutta kunnat ovat monissa asioissa nousseet jopa edelläkävijöiksi. Uudistustyö on meillä jatkuvaa, Sanna kertoo.

Ihmiset, ihmiset, ihmiset

Opiskeluaikana Sannan valinnat painottuivat vielä vahvasti tekniseen alaan. Hänen pääaineenaan teknillisellä yliopistolla oli tuotantopainotteinen teollisuustalous, minkä lisäksi hän opiskeli tuotantotekniikkaa.
Opintojensa aikana Sanna vietti myös vuoden vaihdossa Belgiassa. Siellä suoritetuista opinnoista rakentui sivuainekokonaisuus strateginen henkilöstövoimavarojen johtaminen.

- Muuten tein vain vähän irto-opintoja. Olen jälkeenpäin pohtinut, että taisin monen muun tavoin ajautua suosittuihin valintoihin ilman sen suurempaa itseohjautuvuutta. Uskon ja toivon, että nykyopiskelijat tekevät rohkeammin omaehtoisia valintoja, ja erilaiset mahdollisuudet ovat heille myös helpommin saatavilla, Sanna sanoo.

Sanna valmistui diplomi-insinööriksi vuonna 2003, ja hän teki pitkään myös töitä yliopistolla. Sanna toimi vuosien varrella muun muassa tutkijan, lehtorin, päätoimisen tuntiopettajan ja kansainvälisten asioiden suunnittelijan tehtävissä.
Samalla hän suoritti verkkaiseen tahtiin jatko-opintoja ilman aitoa aikomusta väittelemisestä. Ajatus tohtoroitumisesta vahvistui kuitenkin lopulta, ja Sanna väitteli tohtoriksi vuonna 2016 aiheenaan strategioinnin kehittyminen asiantuntijaorganisaatiossa.

- Alkukiinnostus strategioihin heräsi käytännön ja eletyn elämän kautta, mutta todellinen innostus iski minuun vasta vähän myöhemmin kirjallisuuden kautta ja keskusteluissa alan asiantuntijoiden kanssa.
Yksittäisiä valintoja enemmän Sanna katsoo työuraansa määrittäneen kokonaisuus ja verkostot. Sekä työ Tampereen Insinöörit ry:n toiminnanjohtajana että nykyinen pesti Lempäälän kunnan kehittämispäällikkönä ovat auenneet eteen siten, että asia tuli sattumalta puheeksi sopivassa tilanteessa.

- Muutenkin olen sitä mieltä, että tekninen koulutus, esimerkiksi tuotantotalous, antaa opiskelijoille eväät todella monenlaisiin eri tehtäviin. Kannattaa vain pysyä avarakatseisena ja keskittyä siihen, mikä itseä aidosti kiinnostaa. Yksittäinen yliopistotutkinto ei vielä määritä koko loppuelämää.

Sanna on havainnut muutoksia työelämään kohdistuvissa odotuksissa. Hän on huolissaan lisääntyneestä pahoinvoinnista ja mielenterveysongelmista nuorten keskuudessa.

- Luulen että moni asettaa itselleen suotta liian kovia paineita. Aina on mahdollista opiskella lisää ja muuttaa suuntaa. Harva menee muutenkaan yhden tutkinnon varassa koko loppuelämää, oppimistahan elämä on valmistumisen jälkeenkin. En itsekään vielä täydellä varmuudella tiedä, mitä haluan tehdä isona, Sanna nauraa.

Teksti Tiina Leivo
Kuva Sanna Nokelaisen arkisto