Hyppää pääsisältöön

Alumnimme Nilla Hietamäki: Viestintä- ja asiakkuusjohtaja syttyy tunteita herättävistä aiheista

Julkaistu 31.5.2022
,
päivitetty 7.6.2022
Tampereen yliopisto
Nilla_Hietamäki_tamperealumi
Nilla Hietamäki on viestinnän moniottelija, joka on ehtinyt tutustua viestinnän kenttään monelta eri kantilta. Tampereen yliopistossa tiedotusoppia ja kieliä opiskellut Nilla on toiminut vuosien varrella muun muassa journalistina sekä yritysviestinnän ja julkishallinnon erilaisissa tehtävissä. Viime vuosina hänet on opittu tuntemaan erityisesti henkilönä Verohallinnon rohkean viestinnän takana. Keväällä 2022 Nillan eteen avautui uusi metsäinen maisema, kun hän siirtyi Suomen metsäkeskuksen viestintä- ja asiakkuusjohtajaksi.

Nilla Hietamäki kuvailee uransa kulkua verrattain määrätietoiseksi prosessiksi, jossa hän on etsinyt omaan profiiliinsa sopivia rooleja. Esimerkiksi media-, sidosryhmä- ja mainetyöhön liittyvät tehtävät tuntuvat hänelle kaikkein omimmilta. Hän kuitenkin myöntää sattumallakin olleen oma merkityksensä matkan varrella.

Monenlaisissa työyhteisöissä ja asiantuntijaorganisaatioissa työskennellyt Nilla on pohjakoulutukseltaan filosofian maisteri. Hän opiskeli Tampereen yliopistossa tiedotusoppia, englantilaista filologiaa, ranskaa, kansainvälistä politiikkaa ja julkisoikeutta. Hän kokee opintojensa toimineen erinomaisena pohjana uran eri vaiheisiin.

– Journalistina oppii monista aihepiireistä. Oppii myös olemaan nopea, etsimään tietoa ja muotoilemaan olennaisen sisällön napakkaan muotoon. Myös monimutkaisten aiheiden popularisointi on hyödyllinen taito, sillä tietoa ei kannata kaataa kohdeyleisön päälle liikaa, Nilla Hietamäki toteaa.

Laadukkaan opetuksen ja opettavaisten pienryhmätöiden ohella hän arvostaa opintoajoiltaan muun muassa eväitä, jotka jäivät reppuun opiskelijapolitiikkaan osallistumisesta. Nilla toimi muun muassa ainejärjestönsä puheenjohtajana, laitosneuvostossa ja ylioppilaskunnassa sekä osallistui eurooppalaiseen opiskelijatoimintaan. 

– Opinnot olivat todella yleissivistäviä, ja ne lisäsivät ymmärrystä yhteiskunnasta ja meistä ihmisistä. Myös kansainvälisyys on seurannut urallani mukana. Sain opiskeluajoiltani kaksi hyvää tukijalkaa, viestinnän ja englannin kielen, joiden päälle käytännön työt ovat opettaneet lisää, Nilla kertoo.

Viestinviejä, valmentaja ja työrauhan takaaja

Työkaverit ovat oppineet tuntemaan Nilla Hietamäen ennen kaikkea energisenä ja helposti innostuvana persoonana. Energiaa työssä todella tarvitaankin, sillä viestinnän asiantuntijan ja johtajan työtehtävät ja sidosryhmät ovat varsin monitahoiset. Hän kokee olevansa muun muassa viestinviejä, valmentaja ja tiiminsä työrauhan takaaja.

– Viestintäjohtajalla on paljon lankoja käsissään. Työhön kuuluu muun muassa viestinnän suunnittelua, media- ja sidosryhmäsuhteiden hoitamista, maineenhallintaa sekä neuvottelua ja viestinvälitystä muiden osastojen kanssa. Lisäksi on tärkeää varmistaa viestinnän henkilöstölle riittävä työrauha. Jokainen tarvitsee tilaa ajattelulle ja luovuudelle, Nilla toteaa.

Tärkeää osa työtä on myös johdon ja asiantuntijoiden sparraus. Tämä tarkoittaa esimerkiksi sitä, että asiantuntijoita tuetaan omaan alueeseen liittyvien, toisinaan aika vaikeistakin aiheista kertovien sisältöjen valmistelussa ja julkaisussa. Asiantuntijoilla riittää vankkaa osaamista ja hyödyllisiä näkemyksiä, muttei aina uskallusta aiheiden nostamiseen julkiseen keskusteluun. Viestintäosaston some- ja mediavalmennuksissa annetaan tukea ja työkaluja omasta työstä ja erikoisalueesta viestimiseen.

Ilotulitteita ja iloisia veronmaksajia

Huhtikuun 2022 alussa Nilla siirtyi Suomen metsäkeskuksen viestintä- ja asiakkuusjohtajaksi. Edeltävät viisi vuotta hän työskenteli Verohallinnon viestinnässä, viimeisimpänä tonttinaan organisaation päivittäisviestinnän johtaminen. Nilla kertoo jättäneensä Verohallinnossa taakseen taitavan tiimin ja tehokkaan, edistyksellisen organisaation – haikein mutta luottavaisin mielin.

Verohallinnossa Nillan työpöydälle mahtui laajoja kokonaisuuksia someviestinnästä ja mediatiedotuksesta aina mainetyöhön ja poikkeustilanteisiin varautumiseen asti. Verohallinnon kiitellyn ja palkitun viestinnän taustoja Nilla on saanut viime vuosina avata monissa yhteyksissä ja tapahtumissa. Uuden, rohkean linjan lanseeraus syksystä 2018 alkaen oli osittain sattumaa, osittain määrätietoisen työn tulosta.

– Uudenlaisen viranomaisviestinnän mahdollistivat Verohallinnon pitkälle tulevaisuuteen katsova johto, kokeilukulttuuri ja erilaisten osaajien voimien yhdistäminen. Sattumalla oli osansa muun muassa onnistuneessa ajoituksessa. Juuri ennen verokorttiasioiden siirtämistä OmaVero-palveluun lanseerasimme ASMR-Verokuiskaajan. Aitoa jännitystä oli tuolloin ilmassa, mutta yleisö otti tuosta alkunsa saaneet huumorin ja mielenrauhan teemat hyvin vastaan, Nilla kertoo.

Tärkeä osa viestinnällistä onnistumista on ollut se, että kepeän someviestinnän taustalla on myös hyödylliset, informatiiviset päämäärät. Hauskasta somepäivityksestä on usein alkanut keskusteluketju, joka sisältää sekä huumoria että asiallista asiaa. Joku saattaa kysyä ketjussa matalalla kynnyksellä vaikkapa matkakuluista, ja asiakaspalvelu vastaa. Nilla ajatteleekin, että somepäivitysten rinnalla kulkenut kommenttiraita on myös osa varsinaisen viestinnän sisältöä.

Kiinnostus viestintää kohtaan on kuljettanut Nilla Hietamäkeä kaikkiaan varsin vaihteleviin työtehtäviin. Hän on toiminut vuosien mittaan viestinnän asiantuntijatehtävissä muun muassa Turvallisuus- ja kemikaalivirasto Tukesissa, UPM Metsällä ja Ahlstromilla sekä kansainvälisen kaupan parissa UPM Raflatacilla. Aiemmin hän on myös työskennellyt toimittajana useissa sanomalehdissä, matkaoppaana ulkomailla ja opettanut kirjoittamista Tampereen yliopistossa.

Tähänastisen uransa yhdeksi punaiseksi langaksi Nilla tunnistaa sen, että hän pitää työskentelystä tunteita herättävien asioiden parissa.

– Tukesissa työskentelin muun muassa kuluttajaturvallisuuden, kemikaalien ja ilotulitteiden parissa, ja nämähän kaikki herättävät tunteita. Samoin on verotuksen laita. Nyt olen puolestani palannut metsäisten kysymysten pariin, ja metsäänhän meillä kaikilla suomalaisilla on myös vahva tunneside, Nilla toteaa.

Metsäisten kysymysten ääreen

Uudessa työssään Suomen metsäkeskuksen viestintä- ja asiakkuusjohtajana sekä johtoryhmän jäsenenä Nilla on saanut vauhdikkaan alun: Metsäkeskuksen organisaatio on juuri uudistettu ja toimintaympäristössä tapahtuu isoja asioita. Tapetille ovat nousseet esimerkiksi huoltovarmuus ja kotimaiset energia- ja raaka-ainelähteet. Uudessa työssä Nillan vastuulla on paitsi viestinnän myös tietopalvelun ja asiakaskokemuksen johtaminen. Osa-alueet kytkeytyvät Nillan mielestä hyvin yhteen ja edellyttävät tiivistä yhteistyötä myös sisäisten ja ulkoisten sidosryhmien kanssa.

Asiakaslähtöinen ajattelu on Nillalle tuttua jo Verohallinnosta. Siellä veronmaksajat miellettiin asiakkaiksi, joille haluttiin tarjota positiivinen asiakaskokemus. Metsäkeskuksen asiakkaita ovat lähes 600 000 metsänomistajaa ja metsäalan toimijat. Metsäasiat Metsäkeskuksessa osataan, mutta tiedon hyödyntämisessä ja asiakaslähtöisyydessä on vielä kehitettävää.

Metsäkeskus tarjoaa avointa metsä- ja luontotietoa ja riippumatonta palvelua metsänomistajan päätöksenteon tueksi ja koko metsäalan käyttöön. Suomessa on maailman laajin metsävaratietokanta, jota hallinnoi juuri Metsäkeskus. Metsäkeskus vastaa myös metsälainsäädännön valvonnasta, myöntää tukea metsien ja luonnon hoitoon ja edistää kokonaiskestävää metsien käyttöä, joka huomioi metsän monet arvot.

– Tein tavallaan paluun metsäisten asioiden ja sidosryhmien pariin. Metsä on elävä elementti, johon liittyy monenlaisia ulottuvuuksia taloudesta ja elinkeinoista logistiikkaan, luontoon ja ympäristöön, virkistykseen, kestävyyteen ja vastuullisuuteen. Metsäalalla tunnetaan hyvin alan mahdollisuuksia ja haasteita. Metsäisille asiakkaille ja sidosryhmille riittää silti viestittävää, samoin metsäalan ulkopuolisille tahoille, Nilla kertoo.  

Metsäkeskuksen pääpaikka sijaitsee Lahdessa, mutta toiminta on valtakunnallista. Nillan koti pysyy jatkossakin Tampereella.

– Olen aika tamperelainen tyyppi. Kotini ja perheeni ovat Tampereella, ja pidän kaupunkia muutenkin mukavana ja mittakaavaltaan sopivana paikkana, Nilla toteaa.

Rooliaan Tampereen yliopiston alumnina Nilla kertoo arvostavansa todella paljon ja pitää opiskeluvuosiaan mahtavana aikana elämässään.

– Vuorovaikutus on aina ollut minulle tärkeää, ja yliopistolla tuli tavattua paljon ihmisiä. Se oli myös paikkana sellainen, joka mahdollisti monenlaiset kohtaamiset. Päätalolla on hienot portaat ja penkit, ja alakuppila on tietysti legendaarinen paikka. Pidän myös erityisesti päätalon juhlavasta aulasta. Siellä on tarpeeksi tilaa ja ilmaa hengittää, Nilla toteaa.

 

INFOLAATIKKO

Kuka: Nilla Hietamäki

Työ: Suomen metsäkeskuksen viestintä- ja asiakkuusjohtaja

Tutkinto: Filosofian maisteri (englantilainen filologia, tiedotusoppi, ranska, kansainvälinen politiikka, julkisoikeus)

Muuta: Julkisen alan tiedottajat JAT ry:n puheenjohtaja, Viestinnän eettisen neuvottelukunnan VENin jäsen

Sitaatti: ”Vaikka teen töitä monenlaisten asioiden parissa, johtoajatuksenani on aina ollut vuorovaikutus. Teen työtä ennen kaikkea ihmisten kanssa ja ihmisille. Ihmiset tulevat aina vähän matkaa asioiden edellä.”

 

 

Teksti: Tiina Leivo
Kuva: Jonne Renvall

Tutustu muihin alumnitarinoihin