Alumnimme Heidi Hellevuo: Toivoisin, että ihmisillä olisi sydäntä ja intohimoa työssään

Julkaistu 11.2.2022
,
päivitetty 16.3.2022
Tampereen korkeakouluyhteisö
Erikoistuva kardiologi Heidi Hellevuo kokee ensihoidon tutkinnon luoneen antoisan pohjan lääkärin uralle.

Kuka olit, ennen kuin hait opiskelemaan TAMKiin (silloinen PIRAMK)? Millaisia ammattihaaveita sinulla oli?

Jo vauvakirjassani lukee, että ”minusta tulee isona lääkärihoitaja”. Se ajatus kulki aina taustalla.

Ennen PIRAMKiin hakemista olin aivan toisella alalla, Helsingin Sokoksen kosmetiikkaosaston esihenkilönä. Minulla oli sellainen vaihe, että halusin jotakin täysin uutta elämääni. Alanvaihto oli ollut koko ajan mielessä, enkä enää halunnut asua Helsingissäkään.

Päätin hakea sekä lääkäri- että ensihoitajaopintoihin ja tulin valituksi PIRAMKiin. Tampere tuntui kivalta, vaikka minulla ei ollut mitään aiempaa kosketuspintaa kaupunkiin.

Millaista opiskeluaikasi oli?

Opiskelu oli todella mukavaa. Hitsauduimme opiskelukavereiden kanssa todella tiiviiksi porukaksi. Olimme kaikki saman henkisiä ja kaikilla oli hyvä ”draivi” oppimiseen ja opiskeluun. Jäimme usein koulun jälkeen luokkiin harjoittelemaan. Paras muisto opintojen ajalta onkin yhteishenki ja kaikki ne ystävät, joiden kanssa on edelleen tekemisissä.

Tietenkin samalla myös opin todella paljon kaikkea uutta ja mielenkiintoista. Ensihoidon dynaamisuus ja akuuttihoitotyö olivat mielenkiintoisimpia oppeja.

Mitä teit valmistuttuasi?

Valmistuin 2008 ensihoitajaksi (AMK).

Olin tehnyt opinnäytetyöni Sydänsairaalalle sydänfilmitulkinnasta ja ensihoidossa hoidettavasta sydäninfarktipotilaasta. Opintojen jälkeen pääsin Sydänsairaalaan töihin.

Valmistuttuani myös opetin TAMKissa. Sekin sai alkunsa opinnäytetyöstä. Meidän ensihoitajien opinnäytetyöhön kuului toiminnallinen osa, jossa pääsin opettamaan sairaanhoitajaopiskelijoille EKG-tulkintaa. Valmistumisen jälkeen opettajani Seija Tiainen kysyi, voisinko jäädä opettamaan sitä myös ensihoitajille. Se tuntui todella mielekkäältä hommalta, sillä pidän opettamisesta todella paljon.

Myöhemmin päätit opiskella lääkäriksi. Mistä idea lähti?

Ajatus lääkärinopinnoista kyti mielessäni sekä ensihoitajaopintojen ajan että aloitettuani työelämässä.

Meillä oli ollut PIRAMKissa myös lääkäriopettajia. Yksi heistä oli Sanna Hoppu, joka opetti hoitotason ensihoitoa. Ihailin hänen ammattitaitoaan ja koin hänet suurena esikuvana. Ajattelin, että olisi hienoa, jos ammattitaitoni olisi joskus sellaisella tasolla kuin hänellä.

Lopulta päätin hakea opiskelemaan. Lukiosta oli tässä kohtaa kulunut jo pitkä aika, joten lähdimme sairaanhoitajakaverini kanssa iltalukioon kertaamaan opintoja. Kävimme lukiota iltaisin ja tulimme yöksi töihin. Se oli aika rankka setti, mutta sen myötä hain ja pääsin Tampereen yliopiston lääketieteelliseen.

Millaista oli opiskella lääkäriksi ensihoitajataustalla?

Uskon sen olleen paljon antoisampaa niin kuin ilman mitään taustaa. Hoitajana tiesin jo jonkin verran sairauksista, joten minulla oli pohja, johon aloin opintojani rakentamaan. Oleellisen poimiminen suuresta tietomäärästä oli ehkä hieman helpompaa näin.

Sairaalaharjoittelu oli minulle paljon helpompaa, kun sairaalaympäristö ja monet lääkärit olivat minulle jo valmiiksi tuttuja. Minulla oli myös valmiiksi kokemusta potilaan kohtaamisesta.

Väittelin tohtoriksi viime vuonna. Minua jo AMKin opettajana inspiroinut Sanna Hoppu ohjasi väitöskirjani.

Mitä teet nykyään?

Tällä hetkellä työskentelen Sydänsairaalassa erikoistuvana kardiologina.

Ensihoitajaopinnoista on ollut nykyisessäkin työssä apua. Tiedän, mitä hoitajan työnkuvaan kuuluu ja mitä voin vaatia hänen ammattitaidoltaan. Ainakin itse koen, että yhteistyöni hoitajien kanssa on sulavaa.

Mitä haluaisit sanoa hoitoalan nykyisille ja tuleville opiskelijoille?

Toivoisin, että ihmisillä olisi sydäntä ja intohimoa työssään. Nyt, kun katson asiaa lääkärin näkövinkkelistä, olisi todella tärkeää, että myös hoitaja tuntee sairauksien perusteita ja anatomiaa todella hyvin, koska sen vuoksi potilaita hoidetaan juuri tietyillä tavoilla. Hoitajan työ on siis vaativa, mutta myös antava ammatti.

KUKA

Nimi: Heidi Hellevuo