RECO2.0 Resilient Smart City Solutions Ecosystem

Tampereen ammattikorkeakoulu
Projektin kesto1.1.2023–31.12.2024

1. Kehitysalustan käynnistäminen, työstettävien asioiden tunnistaminen ja päivittäiseksi toiminnaksi saattaminen.
2. Kehitysalustan toiminnan jatkon varmistaminen pysyväksi toiminnaksi saattaminen.
3. Kaupunkiympäristössä syntyvän datan hyödyntäminen uuden liiketoiminnan perustana
4. Älykkään ja hiilinegatiivisen korttelin konseptin tarkentaminen osana pitkän aikavälin tiekarttoja
5. Tunnistetaan kestävän ja älykkään kaupungin koulutustarpeet ja sidotaan ne osaksi koulutusekosysteemiä.

Tavoite ja tehtävät

RECO2.0 projekti jatkaa Resilient Smart City Solutions Ecosystem RECO hankkeessa aloitettua työtä.
RECO hankkeessa toteutetun Murrosareena-työpajasarjan tuloksia on erityisesti hyödynnetty tämän hankkeen valmistelussa. Murrosareenan työpajojen tavoitteena oli muodostaa askeleet vuoteen 2035, kuinka saavutetaan hiilineutraali uusi kaupunginosa.
Käynnissä oleva suuri murros vaatii uusia keinoja ja toimintatapoja vastata muuttuvan maailman asettamiin haasteisiin ja kompleksisiin ongelmiin. Kehitysalusta ja ekosysteemitaloudet yhteiskehittämisen työtapana mahdollistavat systeemisten ratkaisujen kehittämisen. Kaupungin yksiköiden ja yritysten toiminta on siiloutunutta, jota voidaan helpottaa luomalla uusia yhteistyön muotoja.
Hankkeen toimenpiteet luovat yrityksille liiketoimintamahdollisuuksia paikallisesti ekosysteemeissä sekä kanavia kansainvälisille markkinoille hyödyllisiksi tunnistetuissa markkina-alueissa. Hanke edistää vähähiilisen rakentamisen, kaupunkiympäristön ICT-ratkaisuiden sekä energiantuotannon, jakelun sekä energiatehokkuuden teemaan liittyvästä TKI-toiminnasta kumpuavien innovaatioiden mahdollisuuksia kaupallistua.
Hankkeen tuloksina otetaan käyttöön kehitysalusta, joka tuo kaupungin yksiköitä ja heidän tarpeitaan yhteen julkisen ja yksityisen tutkimuksen kanssa ja saatetaan alustan toiminta pysyväksi. Kootaan yhteisö Tampereen kaupunkikehittämisen toimialan eteenpäin viemiseksi. Tunnistetaan sopivia hankeaihioita ja yritystoimijoiden kanssa rahoitettavia tutkimusaiheita ja edistetään niiden viemistä valmisteltavaksi. Kartoitetaan liiketoimintamalleja kaupunkiympäristön datan hyödyntämiseksi ekosysteemeissä. Luodaan älykkään korttelin konseptikuvaus osana pidemmän aikavälin tiekarttaa, joka täyttää raportissa määritetyt hiilineutraalisuuteen ohjaavat rakentamisen kriteerit. Koulutustarpeet on viety koulutuksen kehittämisen osapuolille, kuten valtioneuvoston kanslian ennakointityöryhmälle sekä Tampereen kaupungin sivistyspalveluiden palvelualueen edustajille ja pystytetään osaamisen kehittämisen ja kouluttamisen yhteistyöverkosto.

Rahoituslähde

EAKR Euroopan aluekehitysrahasto (2021-2027)

Koordinoiva organisaatio

Tampereen ammattikorkeakoulu (TAMK)