Hyppää pääsisältöön

OHITE - Jatkuvan oppimisen palvelumalli kestävän ja hiilineutraalin valmistavan teollisuuden tarpeisiin

Tampereen ammattikorkeakoulu
Projektin kesto1.4.2024–31.3.2026

Hankkeella on seuraavat konkreettiset tavoitteet 1–5, joiden avulla luodaan vaikuttavaa uutta osaamista valmistavan teollisuuden kilpailukyvyn parantamiseksi ja vihreän siirtymän edistämiseksi:

1. Jatkuvan oppimisen osaamistarpeiden ja toimintatapojen päivitys

Tavoitteena on yhdessä aikaansaatu näkemys tekstiili- ja muotiteollisuuden, biotuoteteollisuuden ja konepajateollisuuden jatkuvan oppimisen alaspesifeistä, limittyvistä sekä yleisistä osaamistarpeista sekä tarjolla olevista koulutustuotteista ja toteutustavoista, kun tähtäimessä on hiilineutraali, kestävä ja digitaalisuutta hyödyntävä teollisuus.

2. Strategisen verkoston luominen jatkuvan oppimisen tarpeisiin

Tavoitteena on rakentaa ja vahvistaa strateginen verkosto jatkuvan oppimisen tarpeisiin kolmella eri valmistavan ja valmistuttavan teollisuuden alalla: tekstiili- ja muotiteollisuudessa, konepajateollisuudessa sekä biotuoteteollisuudessa. Valtakunnallinen verkosto lisää toimijoiden välistä yhteistyötä, säästää resursseja ja tuo kumppaneilleen lisäarvoa ja kasvattaa ennakointikyvykkyyttä. Strategisten verkostojen tavoite on varmistaa jatkuvan oppimisen avulla teollisuuden osaaminen ja kilpailukyky vihreässä siirtymässä sekä nyt että tulevaisuudessa. Käytännössä OHITE-hankkeen mahdollistama vuorovaikutus kolmen eri teollisuuden alan toimijoiden kesken mahdollistaa hyvien käytänteiden ja toimintatapojen oppimisen ja omaksumisen sekä tuo näkyväksi yhteisiä vihreään siirtymään liittyviä jatkuvan oppimisen tarpeita. Se mahdollistaa myös yhteisten haasteiden tunnistamisen ja tuomisen valtakunnallisen palvelumallin kehittämisprosessiin.

3. Jatkuvan oppimisen palvelumallin kehittäminen
Tavoitteena on käyttäjälähtöisesti kehitetty jatkuvan oppimisen palvelumalli osaamisen päivittämiseen omaehtoisille kouluttautujille, yritysten henkilöstökoulutukseen ja työvoimakoulutukseen. Palvelumalli parantaa koulutuspalveluiden saavutettavuutta, kun kysyntä ja tarjonta kohtaavat. Se selkeyttää koulutustoimijoiden työnjakoa ja lisää yhteistyötä oppilaitosten ja toimialajärjestöjen kesken. Mallin on tarkoitus toimia molempiin suuntiin sekä kysyntää että tarjontaa palvellen. Malli mahdollistaa yritysten kilpailukyvyn parantamisen henkilöstön osaamista lisäämällä sekä lisää kestävää toimintatapaa ja toimintaedellytyksiä kohti hiilineutraalia tuotantoa.

4. Jatkuvan oppimisen palvelumallin arviointi

Tavoitteena on arvioida käyttäjälähtöisesti kehitetyn jatkuvan oppimisen palvelumallia pilotoinnin avulla. Pilotointi ja sen arviointi tuo koulutuksen tuottajille ja käyttäjille ymmärryksen millaiset yhteiset pelisäännöt ja strateginen yhteistyö lisäävät positiivista käyttäjäkokemusta ja millaisia asioita kannattaa jatkossa kehittää yhdessä.

5. Tulosten ja hyvien käytäntöjen jakaminen

Tavoitteena on jakaa uutta tietoa, verkostoja sekä hyviä toimintatapoja

Tavoite ja tehtävät

Vihreän siirtymän edellytys on kestävä ja hiilineutraali teollisuus, joka tarvitsee kehittyäkseen osaamisen lisäämistä jatkuvan oppimisen kautta. Tämä voi tarkoittaa henkilön omaehtoista kouluttautumista, yritysten henkilöstökoulutusta tai työvoimakoulutusta. Jatkuvan oppimisen tuotteiksi soveltuvia koulutuskokonaisuuksia on saatavilla, mutta ne ovat hajallaan ja hankalasti niitä tarvitsevien saavutettavissa esimerkiksi toteutustapansa vuoksi. Haasteena voi myös olla se, etteivät alan yritysten henkilöstö tiedä, minkä koulutusasteen (ammatillinen/ammattikorkea/yliopisto) tarjonnasta sopivaa koulutusta pitäisi etsiä. Tarjonnassa voi myös olla aukkoja eli yritysten kannalta tärkeän osaamisen koulutuksia ei ole.

OHITE-hanke vastaa kestävän ja hiilineutraalin teollisuuden jatkuvan oppimisen haasteisiin rakentamalla osaamisen kehittämistä tukevat strategiset verkostot koulutuksen tuottajien ja kolmen valmistavan tai valmistuttavan teollisuuden alalle (tekstiili- ja muotiteollisuus, biotuoteteollisuus ja konepajateollisuus). Näihin verkostoihin kutsutaan mukaan hankevalmistelussa toteutukseen sitoutuneiden oppilaitosten ja toimialoja edustavien yhdistysten lisäksi myös muut alojen osaamisen kehittämisen palveluista ja tuotteista vastaavat tahot.

OHITE-hankkeen varsinaisena kohderyhmänä ovat koulutustoimijoiden jatkuvan oppimisen suunnittelusta, kehittämisestä ja tarjonnasta vastaava henkilöstö sekä opettajat (ammatillinen koulutus ja korkea-asteen koulutus). Lisäksi kohderyhmää ovat toimialakohtaisiin verkostoihin (esim. Puunjalostusinsinöörit ry, Pakkausyhdistys, Metsäteollisuus ry, Suomen Tekstiili & Muoti ry, yrittäjäjärjestöt) kuuluvat jatkuvasta oppimisesta ja osaamisen kehittämisestä vastaavat henkilöt.Välillisiä kohderyhmiä ovat kolmen eri valmistavan ja valmistuttavan teollisuuden alan (konepaja, tekstiili ja muoti, biotuote) pk-yritysten henkilöstö ja alalle työllistyvät. Välillisten kohderyhmien edustajat voivat hyödyntää hankkeessa syntyviä tuloksia ja käytäntöjä ammatillisen osaamisen kehittämisessä.

OHITE-hankkeen kehittämistyön tuloksena on käyttäjälähtöisesti kehitetty ja eri teollisuuden aloja yksittäin sekä kaikkia eri teollisuuden aloja yhdessä palveleva malli jatkuvaan oppimisen palveluiden ja toteutusten sujuvan saavutettavuuden varmistamiseksi. Malli tähtää resurssien viisaaseen käyttöön ja verkostojen ja kumppanuuksien lisäarvon varmistamiseen sekä roolien selkiintymiseen. Verkoston työskentelyn tuloksena myös kaikkien toimijoiden osaamisen ennakointikyvykkyys kasvaa. Mallin avulla pystytään paremmin vastaamaan yritysten henkilöstön ennakoituihin osaamistarpeisiin ja takaamaan jatkuvan oppimisen palveluiden sujuva saavutettavuus sekä tätä kautta varmistamaan yritysen vihreän ja kestävän siirtymän toteutuminen.

Hankkeen koordinaattorina on Tampereen ammattikorkeakoulu Oy TAMK, ja osatoteuttajina Lab-ammattikorkeakoulu Oy ja Kaakkois-Suomen Ammattikorkeakoulu Oy XAMK.

Rahoituslähde

ESR+ Euroopan sosiaalirahasto 2021-2027

Partnerit

LAB - ammattikorkeakoulu , Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu

Yhteyshenkilöt

Yulia Sergeeva
julia.sergeeva [at] tuni.fi