Muusikon hyvinvointi. Muusikoiden terveyden ja hyvinvoinnin selvitys ja edistäminen

Tampereen ammattikorkeakoulu
Projektin kesto9.10.2021–31.3.2024

Tavoite ja tehtävät

Projektin toteuttavat Tampereen ammattikorkeakoulu (TAMK) ja Taideyliopiston Sibelius-Akatemia yhdessä.
Apurahaa haettiin hankekokonaisuuden ensimmäiseen vaiheeseen (1.11.2021–31.12.2022), jossa muodostetaan pilottiryhmä Sibelius-Akatemian opiskelijoista. Tällöin testataan lopullinen toimintamalli, jota käytetään hankekokonaisuuden toisessa vaiheessa. Siinä tutkitaan suurempia orkesterikokoonpanoja.
Muusikon psykofyysistä kuormittumista arvioitaessa mitataan sekä soittamisen kuormitustekijöitä että muusikon yksilöllistä kuormittuneisuutta. Sydämen sykintätaajuudesta määritetty peräkkäisten sykkeiden välinen vaihtelu, ns. sykevariaatio, ilmaisee autonomisen hermoston, sen sympaattisen ja parasympaattisen osan välistä tasapainoa. Sykeväliperusteisilla tutkimusmenetelmillä voidaan tarkastella autonomisen hermoston tasapainoa ja säätelyä esimerkiksi ennen konserttia, konsertin aikana ja konsertin jälkeen.
Syke- ja sykevälivaihtelua rekisteröidään kevyellä kannettavalla tallentimella, jolla pystytään arvioimaan yksilöllisesti autonomisen säätelyn tiloja koko ajan. Tämä menettelytapa mahdollistaa fyysisen ja psyykkisen kuormittavuuden mittaamisen, sekä palautumisen seurannan vapaa-ajan ja yöunen aikana riippumatta yksilön sykevaihtelun tasosta.

Rahoituslähde

Säätiö