Living Lab Bus - Vuorovaikutteisia palveluita sähköbusseihin 2016-2019

Living Lab Bus -hankkeessa kehitetään vuorovaikutteisia palveluita joukkoliikenteen käyttöön. Pääkaupunkiseudulle tehdään kotimaisista sähköbusseista uudenlainen älykkäiden palveluiden ja teknologioiden kehitys- ja testausympäristö.

Busseissa voidaan kehittää ja testata sekä matkustajien että liikennöitsijöiden käyttöön aiottuja palveluita, esimerkiksi reittihakuja, tietovisoja, mobiilimaksamista, sekä vuorovaikutteisia näyttöjä, joista matkustaja voi hakea reittejä, aikatauluja ja palveluita tai lukea uutisia, sekä kopioida haluamaansa sisällön henkilökohtaiseen mobiililaitteeseensa.

Tausta

Hankkeessa tuotettavat vuorovaikutteiset palvelut ja niiden arviointikehikko testataan laajalla osallistujajoukolla ja niitä sovelletaan testauksen pohjalta yritysten ratkaisuihin. Ratkaisut ja menetelmät antavat konkreettisia työkaluja uusien palveluiden suunnitteluun, toteuttamiseen ja arviointiin sekä laajamittaiseen kansalliseen ja kansainväliseen hyödyntämiseen.

Pääkaupunkiseudun lisäksi hankkeessa on mukana Tampereen kaupunki, joka hyödyntää hanketta ja sen kokemuksia omissa joukkoliikenteen kokeilu- ja kehittämistoimissaan.  VTT:n koordinoima kolmivuotinen hankekokonaisuus koostuu sekä Ajecon (turvalliset monikanavaiset tietoliikenneyhteydet), Cinia Onen (pilvipalvelut ja rajapinnat), EEE Innovationsin (älyliikenteen ICT-ratkaisut), Forecan (sää- ja kelipalvelut), iQ Paymentsin (mobiilit maksuratkaisut) ja Linkkerin (sähköbussi) yritysprojekteista sekä niitä tukevista VTT:n, Aalto-yliopiston, Tampereen yliopiston tutkimusprojekteista.

Rahoituslähde

Business Finland, Foreca, Aalto yliopisto, eee, Linkker, PayIQ, HSL, Vantaan kaupunki

Koordinoiva organisaatio

TAUCHI, VTT, Aalto University