Koulutusyhteistyöllä kohti hyvän naapuruuden käsitettä (EDUneighbours)

Suomalais-venäläinen tutkimusryhmämme lähestyy Suomen ja Venäjän hyvän naapuruuden rakentamismahdollisuuksia koulutusyhteistyön näkökulmasta. Ensinnäkin tutkimme suomalais-venäläistä yhteistyötä, sen muutoksia ja kehittymismahdollisuuksia korkeakoulutuksen alalla ja erityisesti yhteistutkinto-ohjelmia ja niiden roolia hyvin toimivan naapuruuden rakentamisessa. Ylipäätään olemme kiinnostuneita korkeakoulutuksen ja valtioiden välisten suhteiden keskinäisestä suhteesta. Tutkimuksellisen osuuden lisäksi kehitämme oppimisympäristöjä ja tapoja, jotka soveltuvat (suomalais-venäläisiin) kaksoistutkinto-ohjelmiin ja erityisesti sensitiivisten asioiden käsittelyyn opetuksessa.

Tavoite ja tehtävät

Korkeakoulutuksen ja maailmanpolitiikan välistä suhdetta kuten myös yliopistoja kansainvälisinä poliittisina toimijoina on toistaiseksi tutkittu vähän; Suomen ja Venäjän välisten suhteiden kentällä ei juuri lainkaan. Tutkimuksemme pyrkii korjaamaan tämän puutteen.Tutkimme minkälaista potentiaalia korkeakoulutusyhteistyöllä yleisesti ja yhteistutkinto-ohjelmilla erityisesti on toimivien Suomen ja Venäjän suhteiden rakentamisessa ja kysymme myös miten globaalit kehityskulut ja mallit ovat vaikuttaneet suomalais-venäläiseen koulutusyhteistyöhön ja miten näkemyksemme Venäjästä ovat muuttuneet 2000-luvulla ja mikä vaikutus tällä on ollut korkeakoulutusyhteistyöhön ja hyvän naapuruuden rakentamiseen. Lisäksi pyrimme kehittämään kaksoistutkinto-ohjelmia, erityisesti omaa CBIR-ohjelmaamme.Hankkeellamme on näin ollen sekä tieteellisiä, käytännöllisiä että normatiivisia tavoitteita ja sen kohderyhmänä ovat niin akateemiset, poliittiset kuin hallinnollisetkin toimijat sekä kansalaisyhteiskunnat.

Rahoituslähde

Koneen Säätiö