Kaupunkimaisen pientaloasumisen uudet konseptit (UrbAsu)

UrbAsu-hankkeessa tutkittiin pientalorakentamisen urbaaneja, tiivistä ympäristöä tuottavia ratkaisumalleja. Projektissa selvitettiin erityisesti keskieurooppalaisia kaupunkimaisten pientalojen nykytypologioita. Tutkimuksen tulokset tiivistettiin kuusi kategoriaa ja 20 ratkaisumallia sisältäväksi Talopaletti-julkaisuksi. Hankkeeseen kuului myös suunnitteluosio, jossa arkkitehtiopiskelijat kehittivät harjoitustyönä kaupunkipientalokonsepteja.

Tausta

Pientaloasuminen on ollut Suomessa hyvin suosittua. Monelle se on yhä mieluisin asumistapa. Yhdyskuntien rakennemuutoksen ja nopean kaupungistumisen myötä totunnaisen, väljähköille tonteille toteutettavan pientalorakentamisen mahdollisuudet ovat kuitenkin radikaalisti heikentyneet. Myös Suomessa on syntynyt suuri tarve entistä urbaaneimmille pientaloratkaisuille.

Tavoite ja tehtävät

Hanke jakautui kolmeen osaan. Ensimmäinen osa muodostui arkkitehtiopiskelijoiden asuntosuunnittelukurssista, jolla tehtävänä oli suunnitella tiiviiseen kaupunkiympäristöön sopiva tyyppipientalomalli. Hankkeen toinen osa muodostui asumisen megatrendien ja erityisesti pientalorakentamisen nykytilanteen selvittämisestä. Kolmannessa vaiheessa perehdyttiin laajaan joukkoon olemassa olevia eurooppalaisia kaupunkipientaloratkaisuja.

Rahoituslähde

Pientaloteollisuus PTT ry, Osuuskunta Suomen Asuntomessut, Rakennustuotteiden Laatu Säätiö, Tampereen kaupunki, Ympäristöministeriö

Koordinoiva organisaatio

ASUTUT / Tampere University, PTT The Finnish Association for Manufacturers of Prefebricated Housing, The Finnish Housing Fare Co-operative, the City of Tampere, several member companies of PTT