Hyvinvointialueiden mielenterveyden edistämisen kyvykkyyden, osaamisen ja yhteistoimijuuden vahvistaminen

Tampereen ammattikorkeakoulu
Projektin kesto1.3.2023–31.10.2024

Tavoite ja tehtävät

Hyvinvointialueiden mielenterveyden edistämisen kyvykkyyden, osaamisen ja
yhteistoimijuuden vahvistaminen -tutkimushanke

Hankkeen tavoitteena on tutkia hyvinvointialueen, kuntien ja järjestöjen mielenterveyden edistämisen kyvykkyyttä. osaamista ja sen yhteiskehittämistä: millaisia eri rooleja ja tehtäviä on mielenterveyden edistämisen käytännöissä, millaisia haasteita mielenterveyden edistämisessä ilmenee ja millaista mielenterveyden edistämisen ja yhteistyön mahdollistavaa osaamista, yhteistyön käytäntöjä ja rakenteita tarvitaan.

Tutkimus- ja kehittämistyö tuottaa yhteistyötä ja yhteistoimintarakenteita kuvaavan ekosysteemisen mallinnuksen hyvinvointialueelle. Tutkimushanke toteutetaan osallistavan toimintatutkimuksen viitekehystä ja toiminnallisen oppimisen lähestymistapaa hyödyntäen.

Tutkimushanketta koordinoi Terveyden ja hyvinvoinnin laitos ja tutkimus toteutetaan yhteistyössä Tampereen ammattikorkeakoulun, Jyväskylän yliopiston ja Varsinais-Suomen hyvinvointialueen kanssa. Tutkimushankkeen rahoittaa Työsuojelurahasto.

Lisätietoja:
TAMK yliopettaja Nina Kilkku