Hyppää pääsisältöön

Oma esittely

Stephanie Olsen työskentelee vanhempana tutkijana Suomen Akatemian Kokemuksen historian huippuyksikössä. Hän tutkii lapsuuden ja nuoruuden sekä koulutuksen kokemushistoriaa 1800- ja 1900-lukujen brittiläisen imperiumin viitekehyksessä. Hän on työskennellyt aiemmin Max Planck Institute for Human Development –instituutissa Berliinissä sekä Minda de Gunzburg Center for European Studies -yksikössä Harvardin yliopistossa.

Olsen on toiminut kirjoittajana monografioissaJuvenile Nation: Youth, Emotions and the Making of the Modern British Citizen(Bloomsbury, 2014) jaLearning How to Feel: Children’s Literature and the History of Emotional Socialization, c. 1870-1970(Oxford University Press, 2014) ja toimittanut kokoelmateoksen Childhood, Youth and Emotions in Modern History: National, Colonial and Global Perspectives(Palgrave, 2015). Hänen viimeaikaisen tutkimuksensa keskiössä ovat lapsuuden, kasvatuksen ja koulutuksen kokemushistoria sekä toivon tematiikka ensimmäisen maailmansodan aikana. Tutkimukselle on myönnetty Social Science and Humanities Council of Canada Insight Development Grant –apuraha.

Olsen toimii pian julkaistavan kuusiosaisen kirjasarjan Cultural History of Youth(Bloomsbury) sekä neliosaisen teoksen Children, Childhood and Youth in the Long Nineteenth Century: A Global Primary Source Collection (Routledge) päätoimittajana. Hän on myös yksi History of Educationlehden päätoimittajista.

Tutkimuskohteet

Kokemushistoria, lapsuuden ja nuoruuden historia, tunnehistoria, brittiläinen imperiumi 1800- ja 1900 –luvuilla.

Tutkimusyksikkö

Suomen Akatemian Kokemuksen historian huippuyksikkö