Tampereen yliopiston opiskelijan käsikirja

FabLab Tampere – digitaalisen valmistuksen oppimis- ja innovaatioympäristö

Hervannan kampuksella sijaitseva FabLab on kaikille avoin oppimis- ja innovaatioympäristö. Olemme osa FabLab-verkostoa, johon kuuluu yli 1750 FabLabia maailmanlaajuisesti.

FabLabit tarjoavat mahdollisuuden tietokoneohjattujen laitteiden käyttöön ja edistävät näin tulevaisuuden työelämävalmiuksia ja innovointia. Tampereen korkeakouluyhteisön opiskelijat voivat käyttää FabLabia niin opiskelussa kuin harrastustöissäkin arkipäivisin. Laitteiden käyttö on ilmaista, maksat vain materiaaleista!

FabLabissa työskennellessäsi sinulla on käytössäsi muun muassa 3D-tulostimia ja 3D-skannereita, laserleikkureita, brodeeraus- ja ompelukoneita, vinyylileikkuri ja lämpöprässi, CNC-jyrsimiä sekä laaja valikoima käsi- ja sähkötyökaluja.

Tarjoamme käyttöösi toimivat tilat, teknologian, materiaalivaraston ja ammattitaitoisen henkilökunnan. FabLabissa voit jalostaa omat ideasi prototyypeiksi.  Kaikki lähtee liikkeelle ideasta, mitä sinä haluaisit tehdä FabLabissa? Laitteita käyttääksesi tarvitset digitaalisen tiedoston oikeassa formaatissa. Voit suunnitella tiedoston joko itse tai käyttää internetistä löytyviä valmiita malleja.

FabLabissa opit itse tekemällä ja kokemuksen karttuessa pystyt toteuttamaan yhä vaativampia töitä. Voit löytää meiltä myös uuden harrastuksen. Luonnollisesti henkilökunta auttaa alkuun pääsemiseksi. Valitse työtapasi kiinnostuksesi ja osaamisesi mukaan!

Tervetuloa FabLabiin viihtymään, ideoimaan, oppimaan, luomaan ja keksimään!

Tutustu palveluihimme tarkemmin verkkosivuillamme

Julkaistu: 8.6.2021