Hyppää pääsisältöön
Haku

macOS – Pikaohje

Tiedostojen tallennus

TUNI Mac -työasemalla tiedostot tulee lähtökohtaisesti tallentaa OneDriveen tai verkkolevylle, jotta ne ovat turvassa ja varmuuskopioituna. Koneen paikallinen kovalevy ei ole varmuuskopionnin piirissä. 

Tutustu tarkemmin tallennusratkaisuihin ohjesivulla macOS – Tallennus ja varmuuskopiointi.

Ohjelmistojen asennus

Tärkeimmät ohjelmistot (kuten Microsoft Office -ohjelmat ja Teams) on asennettu valmiiksi työasemalle.

Jos tarvitset lisäohjelmia, tarkista ensin onko sitä saatavilla Intelligent Hubista. Hub löytyy valmiina kaikista ylläpidetyistä Mac-työasemista. Se on ensisijainen paikka ladata turvallisia ja lisenssoituja ohjelmistoja ilman erillisiä tunnuksia. Maksulliset ohjelmistot tilataan aina palvelukanavan kautta.

Tutustu tarkemmin ohjelmistojen asentamiseen ohjesivulle Ohjelmiston asennus itsepalveluna.

Verkkoyhteydet

Kannettavat tietokoneet liittyvät kampuksilla automaattisesti TUNI-STAFF -langattomaan verkkoon. TUNI-STAFF -verkossa voit mm. käyttää verkkolevyjä ja muita sisäverkon palveluita. Lisätietoa sivulla Langaton verkko TUNI-STAFF.

TUNI VPN 

Voit kytkeä VPN:n päälle klikkaamalla yläpalkin kuvakkeen alta "Connect TUNI VPN Managed".  

TUNI VPN mahdollistaa verkkolevyjen ja Intelligent Hubin käyttämisen kampuksen ulkopuolella. Lisätietoa sivulla Etäkäyttö ja VPN.

Tulostaminen

Tietokoneelle on valmiiksi asennettu SecurePrint -niminen tulostusjono, joka vie tulostustyösi korkeakoulun tulostuspalveluun. Voit ottaa tulostustyön ulos miltä tahansa korkeakouluyhteisön tulostimelta. Lisätietoa sivulla Tulostaminen ja kopiointi.

Ruudun lukitus ja virranhallinta

Ylläpidettyjen macOS-työasemien virransäästö ja ruudunlukitus ovat oletusasetuksissa ja käyttäjän vapaasti säädettävissä.

 


 

IT Helpdesk
0294 520 500
it-helpdesk [at] tuni.fi (it-helpdesk[at]tuni[dot]fi)
helpdesk.tuni.fi 

Julkaistu: 7.6.2019
Päivitetty: 4.12.2025