Hyppää pääsisältöön
Haku

TUNI Virtual Desktop - Azure Virtual Desktop

Tampereen yliopisto ja TAMK

Azure Virtual Desktop (AVD) on TUNI Virtual Desktop -palvelun käytetyin virtualisointialusta/-tekniikka. AVD soveltuu niin yksittäisten Windows-sovellusten muin myös kokonaisten Windows 10 ja 11-työpöytien etäkäyttöön halutuilla ohjelmilla. Palvelua käytetään TUNI-tunnuksella.

Microsoft Azure -pilvipalvelusta isännöity Azure Virtual Desktop (AVD) on kuin virtuaalinen tietokoneluokka, jonka tietokoneita ja ohjelmistoja ylläpitää tietohallinto, mutta ohjelmistojen käyttö on täysin paikasta riippumatonta. Yksi AVD:n virtuaalinen isäntäkone palvelee palvelimen tavoin useita käyttäjiä yhtäaikaisesti. AVD on myös hyvä ratkaisu, kun esim. ryhmä tutkijoita tarvitsee yhteisen, tietyillä ohjelmistoilla varustetun tutkimuskoneen, joka on huoltokatkoja lukuun ottamatta aina käytettävissä paikkariippumattomasti.

 

Pikaohje

Azure Virtual Desktop -virtualisointialustaa voit käyttää sekä sovelluksella että selaimella. Sovelluksen käyttöä suositellaan vahvasti aina, kun se on mahdollista.

 

Käyttö sovelluksella

Lataa ja asenna omalle laitteellesi sopiva versio Remote Desktop-sovelluksesta (julkaisijana Microsoft). Sovellus on ilmainen kaikille päätelaitteille ja käyttäjille. Huom, kyseessä on eri sovellus kuin Windowsin mukana tuleva Remote Desktop Connection -sovellus.

Microsoft Remote Desktop icon

Windows 10
- TUNI Windows 10/11 -tietokoneet: Löydät Remote Desktop-sovelluksen Software Centeristä.
- Omat henkilökohtaiset Windows 10/11 -tietokoneet: Löydät Remote Desktop-sovelluksen Microsoft Storesta (usein nimellä Microsoftin etätyöpöytä) tai  Win32-version asennuspaketin osoitteesta https://go.microsoft.com/fwlink/?linkid=2068602.

  1. Kun olet asentanut Remote Desktop-sovelluksen, avaa sovellus ja valitse joko Workspaces -> Add Workspace (jos latasit sovelluksen Microsoft Storesta) tai Subscribe (jos latasit sovelluksen Win32-version).
  2. Kirjaudu omalla TUNI-sähköpostiosoitteellasi.
  3. Näet omalle tunnuksellesi tarjolla olevat sovellukset sekä virtuaalityöpöydät.
  4. Muodosta yhteys virtuaalityöpöydälle klikkaamalla sen kuvaketta. Käytä kirjautuessasi TUNI sähköpostiosoitetta ja salasanaa.
  5. Kun lopetat käytön, kirjaudu ulos virtuaalityöpöydän Käynnistä-valikon kautta Sign out -valinnalla, niin työpöytä vapautuu muiden käyttöön.

MacOS
- TUNI MacOS -tietokoneet: Löydät Remote Desktop-sovelluksen valmiiksi asennettuna laitteltasi. 
- Omat henkilökohtaiset MacOS -tietokoneet: Löydät Remote Desktop-sovelluksen (Microsoft julkaisija) App Storesta.

  1. Kun olet asentanut Remote Desktop-sovelluksen, avaa sovellus ja valitse Workspaces -> Add Workspace.
  2. Tilaa sisältö TUNI-sähköpostiosoitteellasi.
  3. Kirjaudu omalla TUNI-sähköpostiosoitteellasi.
  4. Näet omalle tunnuksellesi tarjolla olevat sovellukset sekä virtuaalityöpöydät.
  5. Muodosta yhteys virtuaalityöpöydälle klikkaamalla sen kuvaketta. Käytä kirjautuessasi TUNI sähköpostiosoitetta ja salasanaa.
  6. Kun lopetat käytön, kirjaudu ulos virtuaalityöpöydän Käynnistä-valikon kautta Sign out -valinnalla, niin työpöytä vapautuu muiden käyttöön.

Android, iOS ja Chromebook
Löydät Remote Desktop-sovelluksen (julkaisija Microsoft) laitteesi sovelluskaupasta 

  1. Kun olet asentanut Remote Desktop-sovelluksen, avaa sovellus, valitse oikeasta yläreunasta + ja Add Workspace.
  2. Tilaa sisältö TUNI-sähköpostiosoitteellasi.
  3. Kirjaudu omalla TUNI-sähköpostiosoitteellasi.
  4. Näet omalle tunnuksellesi tarjolla olevat sovellukset sekä virtuaalityöpöydät.
  5. Muodosta yhteys virtuaalityöpöydälle klikkaamalla sen kuvaketta. Käytä kirjautuessasi TUNI sähköpostiosoitetta ja salasanaa.
  6. Kun lopetat käytön, kirjaudu ulos virtuaalityöpöydän Käynnistä-valikon kautta Sign out -valinnalla, niin työpöytä vapautuu muiden käyttöön.

Linux
Ei Microsoftin julkaisemaa Remote Desktop-sovellusta. Suosittelemme käyttöä Chromium-pohjaisella selaimalla (esim. Chromium, Edge, Chrome)

 

Käyttö selaimella

Tarvitset ajan tasalla olevan selaimen, jossa on HTML5-tuki. Kaikki yleisimmät selainohjelmat, kuten esim. MS Edge, Chrome, Firefox, Safari tai Opera, käyvät.

  1. Mene osoitteeseen https://client.wvd.microsoft.com/arm/webclient/index.html ja kirjaudu omalla TUNI-sähköpostiosoitteellasi.
  2. Näet omalle tunnuksellesi tarjolla olevat sovellukset sekä virtuaalityöpöydät.
  3. Muodosta yhteys virtuaalityöpöydälle klikkaamalla sen kuvaketta.
  4. Kun lopetat käytön, kirjaudu ulos, niin työpöytä vapautuu muiden käyttöön. Kirjaudu ulos oman nimen kohdalta avautuvasta valikosta (vasen ylälaita), sillä pelkkä selainikkunan sulkeminen ei riitä.

 

Tietojen tallentaminen ja siirtäminen

Tietojen tallentamiseen ja siirtämiseen ovat työpöydillä käytettävissä OneDrive for Business (TUNI) ja P- ja S-verkkolevyasemat. OneDriven käyttö on suositeltavaa parhaimman käyttökokemuksen varmistamiseksi, jollei sen käytölle ole muita esteitä. Työpöydän D:-hakemisto on tarkoitettu vain väliaikaiseen tietojen tallentamiseen, sillä sinne tallennetut tiedot poistetaan hakemistosta säännöllisesti.

OneDrivea voit käyttää selaimella osoitteen onedrive.live.com kautta tai kirjautumalla omalla TUNI-tunnuksellasi virtuaaliselle työpöydälle valmiiksi asennettuun OneDrive-ohjelmaan klikkaamalla ao. ikonia virtuaalityöpöydän oikeassa alalaidassa. Kirjautumalla OneDrive-ohjelmaan saat pilvitallennustilasi sisällön näkymään suoraan virtuaalityöpöydän resurssienhallintaikkunassa.

Lisätietoa OneDrive for Business (TUNI) tallennustilasta.

Kuva OneDrive for business ikonista.

 

Azure Virtual Desktopin käyttö sovelluksella vaihe vaiheelta

Ohjeen vaiheiden tekstisisältö ja kuvat on tehty Windows 10 -tietokoneella käyttäen Win32-versiota. Tekstit tai tilannekuvat saattavat poiketa hieman muilla päätelaitteilla käytettäessä, mutta päävaiheet ovat kaikilla samat.

  • Avaa Remote Desktop -sovellus ja valitse Subscribe.
  • Kirjaudu sovellukseen omalla TUNI-sähköpostiosoitteellasi.
  • Näet tunnuksellesi jaetut resurssit kuvakkeina:
    • TUNI Apps = yksittäiset sovellukset
    • TUNI Virtual Desktops = kokonaiset Windows-työpöydät
    • Kuvakkeet ilmestyvät myös käyttäjän koneen Windowsin Käynnistä-valikkoon. Kuvakkeet erottaa virtuaalisovellusten kuvakkeiksi ”TUNI Apps / TUNI Virtual Desktops” -lisätekstistä.
Virtuaalisovellusten kuvakkeet
  • Klikkaa haluamasi sovelluksen tai työpöydän kuvaketta.
  • Etäyhteys valitun kohteen virtuaalikoneeseen muodostuu.
Etäyhteys virtuaalikoneeseen muodostuu
  • Kirjaudu virtuaalikoneelle omalla TUNI-sähköpostiosoitteellasi.
Kirjaudu virtuaalikoneelle
  • Valitsemasi sovellus / työpöytä aukeaa uuteen sovellusikkunaan.
  • Tästä eteenpäin sovelluksen tai työpöydän käyttö on kuin tavallisella Windows tietokoneella.
    • Työpöytä toimii kuten tavallinen RDP-etätyöpöytäyhteys johonkin toiseen koneeseen.
    • Sovellusikkunat näkyvät kuten omalle koneelle asennettujen sovellusten ikkunat.
  • Virtualisoitujen kohteiden ikkunat erotat lisäikonista ohjelman tehtäväpalkkikuvakkeessa.
Virtualisoitujen kohteiden ikkunat
  • Kun lopetat käytön, sulje virtualisoitu sovellus tai kirjaudu ulos virtuaalityöpöydän Käynnistä-valikon kautta Sign out -valinnalla.
Sulje sovellus tai kirjaudu ulos

 

Azure Virtual Desktopin käyttö selaimella vaihe vaiheelta

Ohjeen vaiheiden tekstisisältö ja kuvat on tehty Windows 10 -tietokoneella käyttäen Edge-selainta. Tekstit tai tilannekuvat saattavat poiketa hieman muilla päätelaitteilla ja selaimilla käytettäessä, mutta päävaiheet ovat kaikilla samat.

Sovellusvirtualisoinnin kuvakkeet
  • Klikkaa haluamasi sovelluksen tai työpöydän kuvaketta.
  • Voit valita mitä oman koneesi resursseja yhdistetään etäistuntoon (valinnat voivat vaihdella kohteesta riippuen). Valintojen jälkeen valitse Allow.
Resurssien valinta koneelta
  • Kirjaudu vielä virtuaalikoneelle TUNI-sähköpostiosoitteellasi.
    • Jos et anna tunnusta 30 sekunnin kuluessa, tulee aikakatkaisuilmoitus Reconnect-valinnalla.
    • Selaimeen tallennettuja tunnistetietoja ei voi käyttää kirjautumiseen virtuaalityöpöydälle!
Kirjaudu virtuaalikoneelle
  • Valitsemasi sovellus tai työpöytä aukeaa selainikkunaan uuteen välilehteen.
  • Kun lopetat käytön, sulje sovellus tai kirjaudu ulos virtuaalityöpöydän Käynnistä-valikon kautta Sign out -valinnalla.
Sulje sovellus tai kirjaudu ulos

 

Usein kysytyt kysymykset ja yleisimmät ongelmatilanteet

 

Minulle ei näy palvelussa yhtään / tiettyä sovellusta tai työpöytää.

Tunnuksellesi ei ole kohdistettuna tarvittavaa resurssia. Ota yhteyttä IT Helpdeskiin.

Uusien resurssien lisäämisessä tunnukselle saattaa kestää n. 1 tunti.

 

En pysty muodostamaan yhteyttä työpöydälle tai sovellukseen lainkaan tai yhteys katkeilee.

Ota yhteyttä IT Helpdeskiin ja kerro mahdollisimman tarkasti seuraavat tiedot vianselvityksen nopeuttamiseksi:

  • milloin ongelma ilmeni (päivä ja kellonaika)
  • käytitkö sovellusta vai selainta
  • mitä konetta ja käyttöjärjestelmää käytit
  • millaista verkkoyhteyttä käytit (LAN, WLAN, mobiilidata)
  • toimiko verkkoyhteytesi muuten normaalisti
  • kuvakaappaus virheilmoituksesta tai mahdollisimman sanatarkka kuvaus virheilmoituksen sisällöstä

 

Virtualisoidun sovelluksen / työpöydän käyttö on hidasta

  • Vältä tiedostojen käsittelyä sovelluksella suoraan TUNI-verkkolevyltä tai oman päätelaitteesi levyasemilta, koska tämä aiheuttaa verkkoviivettä ja näkyy hidasteluna sovelluksen käytössä. Kopioi käsiteltävät tiedostot käytön ajaksi sovelluspalvelimelle esim. Documents-kansioon ja avaa ne sovelluksella tästä sijainnista. Muista lopuksi tallentaa tiedostot takaisin verkkolevylle / omalle päätelaitteellesi!
  • Palvelimella saattaa olla useampia käyttäjiä ja alusta sen vuoksi hetkellisesti niin kuormittunut, että sovelluksen käyttö hidastuu. Tällöin suosittelemme ensimmäiseksi kirjautumaan ulos virtuaaliselta työpöydältä  työpöydän Käynnistä-valikon kautta Sign out -valinnalla ja parin minuutin päästä kirjautumaan uudelleen sisään virtuaaliselle työpöydälle, jolloin käyttösi ohjautuu uudelle palvelimelle.

 

En voi kirjautua selaimella virtuaalityöpöydälle selaimen salasanamanageriin tallennetuilla tunnistetiedoilla

Kirjautuminen virtuaalityöpöydälle tallennetuilla tunnistetiedoilla on estetty tietoturvasyistä. Käyttäjätunnus ja salasana on kirjoitettava jokaisella kirjautumisella.

 

Käytän Remote Desktopia ja minulla on useampi näyttö tietokoneeseeni kytkettynä. Miten voin yhdistää vain yhden / tietyn näytön virtuaalityöpöydälle?

  • Klikkaa virtuaalityöpöydän kuvakkeen päällä hiiren oikeata näppäintä ja valitse Settings.
AVD settings
  • Ota pois päältä valinta "Default Settings", jotta voit hallita virtuaalityöpöytäistunnon näyttöasetuksia.
  • Oletusarvoisesti virtuaalityöpöydälle yhdistetään kaikki tietokoneeseesi kytketyt aktiiviset näytöt.


IT Helpdesk
0294 520 500
it-helpdesk [at] tuni.fi (it-helpdesk[at]tuni[dot]fi)
helpdesk.tuni.fi

Julkaistu: 28.9.2021
Päivitetty: 26.10.2023