Henkilökohtainen kotisivu homepages.tuni.fi

Tampereen yliopisto ja TAMK

Homepages.tuni.fi-palveluun voit tehdä työhösi tai opiskeluusi liittyvän henkilökohtaisen kotisivuston. Yhteisössä vaikuttavat emeritukset saavat verkkosisältönsä palveluun tiedekunnan dekaanin suostumuksella.

Palvelu tukee vain staattista sisältöä, eikä sisällä esimerkiksi php-tukea tai tietokantaa.

Muistathan, että oman asiantuntijuuden ja esim. julkaisujen esittelyyn on käytössä intranetin ja tuni.fi -pääsivuston henkilöprofiili.

Homepages-sivuston osoite on muotoa homepages.tuni.fi/etunimi.sukunimi.

Osoite tuni.fi/etunimi-sukunimi on varattu pääsivuston henkilöprofiilille.

Käyttövaltuuksien (päivitysoikeuksien) haku

• Hae käyttövaltuutta osoitteessa https://id.tuni.fi/ kohdassa
    1. Käyttövaltuushallinta →
    2. Hallinnoi omia käyttövaltuuksiasi →
    3. Hae uutta käyttövaltuutta →
    4. Tee haku "Linux-palvelimet (LINUX-SERVERS) henkilökohtainen kotisivupalvelu" ja Valitse.
  • Käyttövaltuus tulee voimaan ilman erillistä ilmoitusta noin tunnin kuluessa.

Sivun päivitys

Kun käyttövaltuus on voimassa, voit sen jälkeen siirtää tiedostoja homepages.tuni.fi -palvelimelle muodostamalla yhteyden esimerkiksi WinSCP-tiedonsiirto-ohjelmalla. Käytä kirjautuessasi TUNI-käyttäjätunnusta ja salasanaa.
Huomaa, että yliopiston verkon ulkopuolelta kirjautuminen vaatii VPN-yhteyden.

Voit luoda kotisivusi hakemistoon public_html, jolloin ne tulevat näkyviin osoitteessa https://homepages.tuni.fi/etunimi.sukunimi/, jossa etunimi.sukunimi on sama kuin sähköpostiosoitteessasi. Jos public_html-hakemistoa ei ole, voit luoda sen.

Jos siirrät olemassaolevan sivusi vanhalta palvelimelta, niin huomioi seuraavat asiat:

• Mikäli vanhalla palvelimella on ollut eri oletusmerkistö kuin uudella, eikä merkistöä ole määritelty html-tiedostojen sisällä, saattaa ääkköset näkyä virheellisesti. Tämän voi korjata helpoiten lisäämällä tiedostoon .htaccess rivin:
    AddDefaultCharset iso-8859-1

• Mikäli sinulla hakemistoja, joista jaat vain tiedostoja, ei tiedostolistaus näy oletuksena. Listauksen saa näkyviin lisäämällä tiedostoon .htaccess rivin:
    Options +Indexes
  • Jos käytät WinSCP:tä, se ei oletuksena näytä piilotettuja tiedostoja, eli niitä joiden nimi alkaa pisteellä. Ne saat näkyviin laittamalla ruksin kohtaan
    View -> Preferences -> Panels -> Show hidden files.
    • Jos .htaccess -nimistä tiedostoa ei ole, voit luoda sen valitsemalla File -> New -> File.

Win SCP - turvallinen tiedostojen siirto paikallisen ja etätietokoneen välillä.

Sivustoon liittyvät vastuut

• Sivuston omistaja vastaa rakentamisen ja ylläpidon kustannuksista täysin.
  • Omistaja vastaa sivuston tietoturvasta ja GDPR:n määrittämästä tietosuojasta.

Lue lisää IT-käyttösääntöjen noudattamisesta intrasta.

IT Helpdesk
it-helpdesk [at] tuni.fi (it-helpdesk[at]tuni[dot]fi)
helpdesk.tuni.fi

Julkaistu: 15.10.2020