YIT Opinnot – 10 vuotta rakennusalan opetusyhteistyötä

Tampereen ammattikorkeakoulu
YIT Opinnot 10 vuotta.
Kuva: YIT
YIT on tehnyt rakennusalan opetusyhteistyötä YIT Opinnot -ohjelman kautta jo 10 vuotta. Tampereella mukana ovat sekä ammattikorkeakoulu että yliopisto, jotka yhdessä muodostavat Suomen suurimman rakennusalan koulutuskonsernin. Johtaja Jouko Lähteenmäki TAMKin Rakennettu ympäristö ja biotalous -osaamisyksiköstä on ollut alusta asti mukana kehittämässä YIT Opinnot -yhteistyötä.

– YIT Opinnot on varsin innovatiivinen ja nykyaikainen oppimisratkaisu. On hankala opettaa rakennusalan opiskelijoille käytännönläheistä tekemistä ammattikorkeakoulun sisällä, ja siksi tuoreet case-tapaukset ovat hyvin virkistäviä ja havainnollistavia. Kun opetuksen teoria ja käytäntö kohtaavat, laatu paranee, Jouko Lähteenmäki toteaa.

– Vielä 10 vuotta sitten ei ollut itsestäänselvyys, että tällaista rakennetta voitaisiin tuoda suoraan opintojen sisällä, mutta se on osoittautunut kannattavaksi ja mahdolliseksi kaikille osapuolille.

Tampereen yliopistossa YIT Opintoihin voi hakea rakennustekniikan koulutuksissa. Tampereen ammattikorkeakoulun tutkinnoissa YIT Opinnot ovat tarjolla rakennustekniikan ja rakennusalan työnjohdon opiskelijoille, rakennusmestari- ja rakennusarkkitehtiopiskelijoille sekä talotekniikan opiskelijoille.

Tamperelaisten korkeakoulujen lisäksi YIT:n kanssa opetusyhteistyössä on mukana kuusi muuta ammattikorkeakoulua (HAMK, OAMK, LAB, Metropolia, Savonia ja Turun ammattikorkeakoulu). Ohjelmasta on kymmenen vuoden aikana valmistunut ja työllistynyt YIT:lle jo lähes 250 nuorta osaajaa.

Toisen ja kolmannen vuosikurssin rakennusalan opiskelijoille suunnattu YIT Opinnot kestää noin vuoden ja tuottaa opiskelijalle 5 opintopistettä. Ohjelma syventää osaamista laadukkaasta rakentamisesta, projektinhallinnasta ja johtamisesta YIT:n kokeneen henkilökunnan kouluttamana. Kolme lähijaksoa, itsenäinen työskentely jaksojen välillä ja kesällä tehtävä palkallinen harjoittelu ja kesätyö antavat kattavat eväät siirtymiselle työelämän vastuullisiin tehtäviin.

YIT Opinnot -konseptiin kuuluu myös YIT:n tarjoamana mahdollisuus 30 opintopisteen ohjattuun harjoitteluun, 15 opintopisteen opinnäytetyö ja – jos kaikki menee yrityksen kannalta suunnitellusti – myös vakituinen työpaikka valmistuvalle.

– Sekä opiskelijoiden että YIT:n kouluttajien palautteet ovat olleet erinomaisia. Koulutusohjelman myötä opiskelijoiden motivaatio opiskeluun ja valmistumiseen ajallaan on parantunut. Opiskelijat ovat päässeet alan kärkinimien oppiin sekä saaneet aidon linkin käytännön työelämään sekä mahdollisuuden pysyvään työpaikkaan alan suurimmalle toimijalle. Tärkeää on tietenkin ollut myös se, että rakennusalan imago paranee dynaamisena ja vetovoimaisena alana, summaa Lähteenmäki.

Lisätietoa:

johtaja Jouko Lähteenmäki, Tampereen ammattikorkeakoulu, Rakennettu ympäristö ja biotalous, p. 040 520 0731, jouko.lahteenmaki [at] tuni.fi

Lähde:
YIT Opinnot – 10 vuotta rakennusalan opetusyhteistyötä ja lähes 250 YIT:lle työllistynyttä osaajaa | YITGROUP.COM