Vuoden 2021 Hyvä työ! –palkinto henkilöstöjohtamisen professori Anna-Maija Lämsälle

Julkaistu 11.11.2021
Anna-Maija Lämsä
Työelämän tutkimusyhdistyksen Hyvä työ! –palkinnon sai tänä vuonna Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulun henkilöstöjohtamisen professori, varadekaani Anna-Maija Lämsä. Lämsä on kansainvälisesti tunnettu henkilöstöjohtamisen ja eettisen johtamisen tutkija ja opettaja. Palkinnon saaja julkistettiin Työelämän tutkimuskeskuksen Työ nyt ja tulevaisuudessa –webinaarissa Tampereen yliopistossa torstaina 11. marraskuuta.

Palkinnon saajan valitsi ehdotusten perusteella Työelämän tutkimusyhdistys ry:n hallitus.

Erityisen työpanoksen Lämsä on tehnyt ohjaamisen parissa maisteri- ja jatko-opintotasolla. Lisäksi hän on tehnyt vaikuttavan kontribuution johtamisen kentällä julkaisten kymmeniä journaaliartikkeleita ja muita tieteellisiä julkaisuja, julkaisten myös työelämän kehittäjille ja käytännöntoimijoille suunnattuja artikkeleita. Lämsä on toiminut useissa verkostoissa ja luottamustoimissa sekä konsultoinut useita suomalaisia työpaikkoja kohti vastuullista toimintatapaa.

Anna-Maija Lämsän työtä on leimannut vahva halu vaikuttaa yhteiskunnallisesti sekä tehdä maailmasta, ja erityisesti työelämästä tasa-arvoisempi ja hyvinvoivempi paikka. Lämsä on omalla työllään jättänyt suomalaiseen työelämään jäljen nostamalla keskiöön keskeisiä eettisiä ongelmia työelämässä ja erityisesti johtamisessa. Hän on tieteellisen työnsä avulla edistänyt tasa-arvoa johtamisessa ja työelämässä. Erityisesti nämä ansiot vaikuttivat valitsijoihin palkinnonsaajasta päätettäessä.

Vuosittain jaettava Hyvä työ! -palkinto on luonteeltaan henkilökohtainen tunnustus, kannustus ja kiitos palkinnonsaajien huomattavasta ja merkityksellisestä työstä suomalaisen työelämän tutkimuksen ja kehittämisen parissa. Vuonna 2020 palkinnon sai Kotimaisten kielten keskuksen virkakielitiimi.