Vaalit, vaikuttajat ja poliittinen viestintä sosiaalisessa mediassa -seminaari 18.3.2024

SijaintiPaikka: Merkki - Median museo ja arkisto (Ludviginkatu 2-4), Helsinki
Ajankohta18.3.2024 12.00–14.00
PääsymaksuMaksuton tapahtuma
Kuva: Eino Ansio
”Vaalit, vaikuttajat ja poliittinen viestintä sosiaalisessa mediassa” -seminaari Merkissä.

Sosiaalisen median merkitys suomalaisessa poliittisessa viestinnässä ja vaalikampanjoinnissa on kasvanut merkittävästi. Se näkyy kaikkien politiikan toimijoiden eli muun muassa poliitikkojen, puolueiden ja kansalaisten tavassa käyttää sosiaalisen median alustoja ja käydä poliittista keskustelua. Näiden perinteisten toimijoiden lisäksi esiin ovat nousseet myös uudet toimijat: Sosiaalisen median vaikuttajat, jotka ovat alkaneet käyttää vaikutusvaltaansa myös yhteiskunnallisiin ja poliittisiin kysymyksiin.

Tervetuloa ”Vaalit, vaikuttajat ja poliittinen viestintä sosiaalisessa mediassa” -seminaariin maanantaina 18.3.2024, klo 14–16. Tapahtumapaikkana on Merkki – Median museo ja arkisto (Ludviginkatu 2-4).

Seminaarissa esitellään tuoreita tutkimustuloksia kahdesta tutkimushankkeesta:

• Influpol – Vaikuttavat poliitikot ja poliittiset vaikuttajat, Helsingin yliopisto & Seinäjoen ammattikorkeakoulu, rahoittaja Helsingin Sanomain Säätiö
  • Vaaliviestinnän muutos sosiaalisessa mediassa – Henkilöitymisen, medialogiikan ja polarisaation näkökulmat, Tampereen yliopisto, rahoittaja C.V. Åkerlundin mediasäätiö

13.45 Kahvitarjoilu

14.00 Tervetuloa,
Ulla Koski, yliasiamies, Helsingin Sanomain Säätiö

14.05 Seminaarin avaus: Tuliko poliitikoista influenssereita?
Essi Pöyry, yliopistotutkija, Helsingin yliopisto

14.15 Kun some tuli (ja jäi) vaaliviestintään,
Pekka Isotalus, professori, Tampereen yliopisto ja Elisa Kannasto, tutkija, Tampereen yliopisto & Seinäjoen ammattikorkeakoulu

14.35 Digitaalisia railoja – syventyvä polarisaatio sosiaalisessa mediassa,
Esko Nieminen, väitöskirjatutkija, Tampereen yliopisto

14.45 Somevaikuttajat kaupallisen ja poliittisen vaikuttamisen rajapinnoilla,
Hanna Reinikainen, tutkijatohtori, Helsingin yliopisto

15.00 Propagandalla on vaikuttajan kasvot – somevaikuttamisen pimeä puoli,
Nuppu Pelevina, väitöskirjatutkija, Helsingin yliopisto & yliopisto-opettaja, Vaasan yliopisto

15.10 Paneelikeskustelu.
Osallistujat: Kansanedustaja Fatim Diarra, toimittaja ja somevaikuttaja Julia Thurén, toimitusjohtaja Taru Tujunen, Ellun Kanat sekä professori
Pekka Isotalus, Tampereen yliopisto. Juontaja: Hanna Reinikainen, Helsingin yliopisto.

16.00 Seminaari päättyy

Seminaari on avoin kaikille, voit ilmoittautua mukaan täällä:

Tervetuloa!

Helsingin Sanomain Säätiö