Uudet sydänsyklin seurantamenetelmät avaavat mahdollisuuksia lemmikkieläimien tarkkailuun ja lääkkeiden kehittämiseen

SijaintiEtäyhteydellä,
Ajankohta21.8.2020 9.00–13.00
Kielienglanti
PääsymaksuMaksuton tapahtuma
Tohtori
Sydänsykli on eräs tärkeimmistä terveyttä indikoivista mittareista sekä eläimillä että ihmisillä. Vaikka ilmiö on varsin tunnettu ja tutkittu, uudet lähestymistavat asian tutkimiseen avaavat mahdollisuuksia niin eläinten terveydentilan tarkkailuun kuin lääkityksen kehittämiseen ihmisille ilman eläinkokeita.

Sydänsairaudet ovat ihmisten yleisin kuolinsyy länsimaissa. Toisaalta sydänsairauksien hoitoon tarvittavien lääkkeiden kehittäminen on kallista ja usein monimutkaista. Kehitystyön olennainen osa on toksisuustestaus, mikä on Euroopassa välttämätöntä. Lääkemolekyylin toksisuus onkin toiseksi yleisin syy lääkekehityksen epäonnistumisessa.

Diplomi-insinööri Juhani Virtanen on väitöstutkimuksessaan lähestynyt sydänsyklin mittaamista kahdesta näkökulmasta. Työssä tutkittiin kuivien elektrodien suorituskykyä sydänsähkökäyrämittauksessa (EKG) koirilla jäljitellen jokapäiväistä käyttöä muistuttavia olosuhteita. Toinen väitöskirjatyön keskeinen teema oli sydänsolukonstruktien in-vitro supistumisvoiman mittaamiseen kehitetty mittauskonsepti, joka toteutettiin pietsosähköisellä anturiratkaisulla.

- Kuivien EKG-elektrodien käyttö mahdollistaa 24/7 -tyyppisen sydänsähkökäyrän mittaamisen karvaisilla eläimillä kuten koirilla, Virtanen sanoo.

- Sydänlääkkeiden kehitystyöhön tarvitaan kipeästi uusia ja parempia menetelmiä ennustamaan sydänlääkityksen vaikutuksia ihmiskehossa, toteaa professori Tuula Heinonen, joka johtaa suomalaista eläinkokeille vaihtoehtoisia testausmenetelmiä kehittävää keskusta (Finnish Centre of Alternative Methods, FICAM).

Juhani Virtanen asuu Tampereella ja työskentelee tällä hetkellä BioMediTech -instituutissa Tampereen yliopiston lääketieteen ja terveysteknologian  tiedekunnassa.

Diplomi-insinööri Juhani Virtasen väitöskirja Development of Measurement Concepts for Canine Dry Electrode Electrocardiogram and Human Cardiac Construct Contraction Force Measurements tarkastetaan julkisesti Tampereen yliopiston lääketieteen ja terveysteknologian tiedekunnassa perjantaina 21.8.2020 alkaen kello 12. Vastaväittäjänä toimii professori  Gijs Krijnen, (University of Twente). Kustoksena on apulaisprofessori Sampo Tuukkanen (+358 40 541 5276).

Tilaisuutta voi seurata Teams-etäyhteydellä.

Väitöskirjaan voi tutustua osoitteessa