Hyppää pääsisältöön
Ajassa | Tutkimus

Työntekijän merkityksellisyyden tunne lisää vieraanvaraisuus- ja tapahtuma-alan houkuttelevuutta

Julkaistu 1.4.2025
Tampereen ammattikorkeakoulu
Lehtorit Kirsi Tanner ja Mika Kylänen sekä restonomiopiskelija juttelevat kahvilan tiskillä.
Merkityksellisyyden kokemus ja yksilöllinen huomiointi parantavat vieraanvaraisuus- ja tapahtuma-alan osaajien sitoutumista ja työhyvinvointia. MERIT-hankkeessa toimivat lehtorit Kirsi Tanner ja Mika Kylänen asioivat restonomiopiskelijoiden pop up -kahvilassa TAMKin Resto Labissa.Kuva: Emmi Suominen
Merkityksellinen työntekijäkokemus vieraanvaraisuus- ja tapahtuma-alalla -hankkeessa (MERIT) luodaan ratkaisuja alan ammattilaisten veto- ja pitovoiman haasteisiin. Työntekijöiden yksilöllisten tarpeiden tunnistaminen ja oikeiden johtamistapojen löytäminen ovat avain parempaan työelämään.

Vieraanvaraisuus- ja tapahtuma-alalla (ravintola-, majoitus- ja matkailupalvelut sekä tapahtuma- ja elämystuotanto) on haasteita työvoiman veto- ja pitovoiman kanssa. Taustalla on koronapandemia, mutta myös työtapojen ja arvojen eroavaisuudet eri sukupolvien välillä. MERIT-hankkeen päätavoite on parantaa tilannetta kehittämällä työntekijöiden merkityksellisyyden kokemusta sekä esihenkilöiden johtamisosaamista. Hankkeessa ovat mukana Tampereen ammattikorkeakoulu, LAB-ammattikorkeakoulu sekä Lapin ammattikorkeakoulu. 

Merkityksellisyyden tunne lisää työntekijöiden sitoutumista, kohentaa työhyvinvointia ja heijastuu myös asiakastyytyväisyyteen sekä liiketoiminnan tulokseen. 

– TAMKissa on vahva palvelumuotoilun ja asiakaskokemuksen kehittämisen osaaminen - haluamme että asiakas saa haluamansa ja enemmänkin. Nyt sovellamme tätä ajattelua työntekijän kokemukseen ja huomioimme hänet yhtä yksilöllisesti ja vuorovaikutteisesti kuin asiakkaan, kertoo lehtori Mika Kylänen TAMKista. 

Työntekijöiden profilointi on tärkeä keino lisätä ymmärrystä heitä kohtaan. Työntekijän oma arvomaailma, identiteetti ja tulevaisuuden näkymät ovat arvokkaita tietoja. Niiden avulla on mahdollista löytää yhteensopiva johtamistapa ja tehdä esihenkilötyötä entistä paremmin. 

Hankkeen kohderyhmiä ovat Pirkanmaalla, Etelä-Karjalassa, Päijät-Hämeessä ja Lapissa toimivat alan mikro- ja pk-yritykset ja yrittäjät, esihenkilöt, työntekijät sekä työnhakijat. Erityishuomion kohteena ovat Y- ja Z-sukupolvien osaajat, jotka ovat työuransa alkupuolella. Heille halutaan taata kokemus sosiaalisesti kestävästä alasta, jonka parissa kannattaa pysyä. 

– Vieraanvaraisuus- ja tapahtuma-ala on monelle ensimmäinen kosketus työelämään, mikä vaikuttaa heidän odotuksiinsa tulevasta urasta. Ala näyttäytyy helposti “läpikulkualana”, jossa työntekijöiden arvostus on heikko. Haluamme vihdoin kertoa hyviä uutisia alalta ja tuoda esiin ihmisiä, jotka ovat luoneet mielekkään uran, Kylänen sanoo. 

Uusia työkaluja ja toimintamalleja kohderyhmien käyttöön 

MERIT-hankkeen toimenpiteet sisältävät kohderyhmille suunnattuja kehittämiskyselyitä, haastatteluja, työpajoja, verkkovalmennuksia sekä webinaareja. Toimenpiteiden myötä karttuu tietoa, jonka pohjalta kehitetään työkaluja ja toimintamalleja alan käyttöön. 

– Saimme hiljattain päätökseen valtakunnallisen kyselyn, jossa selvitettiin, miten merkityksellinen työntekijäkokemus näkyy työpaikoilla. Saimme noin 100 vastausta ja analysoimme tuloksia parhaillaan. Seuraavaksi alamme tehdä työntekijöiden ja esihenkilöiden verkkohaastatteluja. Kyselyissä ja haastatteluissa saatuja tietoja yhdistetään olennaisiin tilastoihin, jolloin saadaan muodostettua alan tilannekuva. Pian käynnistyvät myös työntekijöille suunnatut verkkotyöpajat eli “TyöntekijäTiistait”, Kylänen kertoo tämän hetken toimista.  

Hankkeen konkreettisena lopputuotoksena syntyy alan yrityksille ja esihenkilöille suunnattu toimintamalli sähköisen opaskirjan muodossa. Opas tulee olemaan saatavilla hankkeen verkkosivuilla, kuten muutkin hankkeessa tuotettavat työkalut ja materiaalit. 

Tutustu MERIT-hankkeen verkkosivuihin. 

MERIT-hankkeen verkkotyöpajat työntekijöille (“TyöntekijäTiistait”)  

Valtakunnallisissa verkkotyöpajoissa vieraanvaraisuus- ja tapahtuma-alan työntekijät pääsevät ääneen. Työpajat ovat kaikille alan työntekijöille avoimia ja maksuttomia. 

Suomenkielisiä työpajoja järjestetään kolme kappaletta kevään 2025 aikana. Myös syksyllä on kolme suomenkielistä työpajaa, joiden aikataulu julkaistaan myöhemmin. 

Suositeltavaa on osallistua vähintään kahteen työpajaan. 

Kevään verkkotyöpajat suomeksi: 

  • 8.4. klo 13–16: Keitä meillä on töissä? Uutta ymmärrystä työntekijäprofiilien avulla 

  • 6.5. klo 13–16: Tunteita työstä – työstä tunteita. Työntekijäkokemuksen ymmärrys erityisesti tunteiden näkökulmasta 

  • 3.6. klo 13–16: Mitä lupaamme? Puhuttelevan työnantaja- ja työntekijälupauksen määrittäminen ja muotoilu 

Verkkotyöpajat englanniksi: 

  • 13.5. klo 13–16: Many Faces of Hospitality and Event Employees 

  • 7.10. klo 13–6: Future is now  

Yhteyshenkilö

Kirjoittaja: Emmi Suominen