Tekoälyn piilevät vaarat vaikuttavat meihin kaikkiin

Julkaistu 22.5.2024
Yhdeksän pientä kuvaa, joissa on kaavamaisia esityksiä erimuotoisista neuroverkoista. Jokaisen verkon takana ihmisen käsi tekee erilaisen eleen.
Miksi jokaisen tulisi olla valppaana ja toimia aktiivisesti tekoälyn kehittämiseksi? Tampereen yliopiston GPT-laboratorion kutsuma professori Edna Dias Canedo, Brasilian yliopistosta, saapuu keskustelemaan tekoälyn haasteista ja etiikasta Porin yliopistokeskukselle keskiviikkona 29.5.2024.

Tekoäly on voimakas, mutta siinä on vakavia puutteita. Suuret kielimallit (LLM) voivat olla puolueellisia ja epäluotettavia. Kielimallit oppivat datasta, joka heijastaa usein yhteiskunnallisia ennakkoluuloja. Tämä johtaa puolueellisiin lopputuloksiin kriittisillä aloilla, kuten rekrytoinnissa, lainvalvonnassa ja terveydenhuollossa. Se voi vahvistaa stereotypioita ja epäoikeudenmukaisuutta. Nämä ongelmat koskettavat meitä kaikkia.

Toinen huolenaihe on puutteellisista opetusmateriaaleista syntyvät väärät kuvitelmat. LLM:t tuottavat vääriä tietoja, joka voi johtaa käyttäjiä harhaan ja levittää virheellistä tietoa. Kuvittele, että luotat tekoälyyn lääkinnällisten neuvojen tai taloudellisten päätösten osalta ja saat vääriä vastauksia.

Tekoälyn ongelmia ei voi sivuuttaa

Tekoälyn puolueellisuus ja materiaalien puutteellisuus eivät ole teoreettisia ongelmia, vaan todellisia. Ne vaikuttavat päätöksiin, politiikkoihin ja ihmisten elämään. Niiden sivuuttaminen voisi johtaa vakaviin seurauksiin. Tekoälyn rajoitusten ymmärtäminen on välttämätöntä. Tekoälyn kehittäjiltä on vaadittava läpinäkyvyyttä ja vastuullisuutta. Parempi data ja perusteellinen testaaminen ovat välttämättömiä näiden ongelmien lieventämiseksi.

Professoria Canedo kutsuu kaikki keskustelemaan hänen kanssaan näistä haasteista.
”Opi, miten voimme puuttua tekoälyn puutteisiin ja hyödyntää sen potentiaalia vastuullisesti. Tekoälyn tulevaisuus riippuu meidän valppaudestamme ja toimistamme. Kannustan sinua olemaan aktiivinen tarkkailija, pysymään tietoisena ja seuraamaan kehitystä. Yhdessä voimme muokata tekoälystä oikeudenmukaisen, luotettavan ja kaikkia hyödyttävän.”

Laajoja kielimalleja soveltava GPT-laboratorio kehittää tekoälyjä, jotka toimivat kuin ihmiset

Tampereen yliopiston GPT-laboratorio toimii Porissa, Tampereella ja Seinäjoella. Porissa on pääosa toiminnasta ja toimintaa on lisäksi Tampereella ja Seinäjoella. Kansainvälisesti GPT-laboratorion toimintaa on sekä Ruotsissa että Norjassa.

GPT-laboratorio on erikoistunut kehittämään tekoälyjä, jotka kykenevät toimimaan kuten ihmisetkin verkostuneesti ja yhdessä. Tekoälyt voivat rakentaa ohjelmiston, suunnitella projektin tai arvioida hakemuksia. Laboratorio vie tekoälyjä yrityksiin ja julkishallinnon palveluihin. Poriin rakennetaan turvallista testausalustaa yrityksille ja yhteisöille.

Poriin tulevaa tekoälyjen turvallista testausalustaa kehitään EAKR-rahoitteisessa GENT-hankkeessa. Hanke on käynnistynyt 1.5.2024 ja testausalustan ensimmäistä versiota pilotoidaan jo alkusyksystä 2024 yritysten kanssa.

professori Pekka Abrahamsson, GPT-labin vetäjä