Tampereen yliopistolle 27 miljoonaa valtion TKI-lisärahoitusta

Julkaistu 8.2.2024
viitekuvassa käsi ja koeputki, kädet tietokoneen näppäimillä ja kynää pitelevä käsi
Opetus- ja kulttuuriministeriö osoittaa yliopistoille yhteensä 255 miljoonaa euroa tohtorikoulutuksen uusien käytänteiden pilotointiin vuosina 2024–2027. Lisärahoitus suunnataan 1 000 väitöskirjatutkijalle. Tampereen yliopiston osuus rahoituksesta on 27 miljoonaa eli 106 tohtorikoulutettavaa.

Määrärahalla toteutetaan yliopistoissa 15 tutkimusalakohtaista tohtorikoulutuksen pilottia. Näistä yhdeksän on lippulaiva-alojen ja kuusi vapaasti valittujen alojen pilotteja. Tampereen yliopisto on mukana 13 pilotissa ja koordinoi näistä kolmea. Tutkimuksen vararehtori Tapio Visakorven mukaan Tampereen yliopistolle on erityisen tärkeää, että kolme Tampereen yliopiston koordinoimaa pilottia sai rahoitusta.

– Nämä liittyvät meille tärkeisiin tutkimuksen ekosysteemeihin. Tämä rahoitus tukee Tampereen yliopistossa jo käynnistynyttä tohtorikoulutuksen kehitystyötä, jota tehdään tohtoriohjelmissa, tiedekunnissa ja yliopistotasolla, Visakorpi sanoo.

Tampereen yliopiston koordinoimat pilotit ovat lippulaivoista PREIN – fotoniikan tutkimus ja innovaatiot (PREIN - doctoral education pilot) sekä vapaasti valittavien alojen piloteista Mikroelektroniikka (MIcroELectronics doctoral school pilot) ja Älykkäät työkoneet (Intelligent Work Machines, SIX).

Alakohtaisten pilottien toteutuksesta vastaavat yliopistojen suunnittelemat konsortiot. Laajassa yhteistyössä on mukana myös tutkimuslaitoksia ja yrityksiä. Pilotin yksi tarkoitus on tehostaa tohtorikoulutusta eli valmistumisajan lyhentäminen. Toinen tavoite on kouluttaa tohtoreita yhteiskunnan ja erityisesti yritysten tutkimus-, kehitys- ja innovaatiotoimintaan toimintaan. Siksi tässä korostuu yritysyhteistyö ja se on paljolti vaikuttanut siihen mitkä pilotit on rahoitettu.

Tohtorikoulutuspilotti on osa tutkimus- ja kehittämisrahoituksen lisäystä, jolla tavoitellaan T&K-toiminnan rahoituksen nostamista neljään prosenttiin bruttokansantuotteesta vuoteen 2030 mennessä.

Tampereen yliopisto on mukana myös seuraavissa TKI-rahoitusta saaneissa piloteissa:

Lippulaiva-alojen tohtorinkoulutuspilotit

• Circular Materials Bioeconomy Network: From bio-based resources to advanced materials (Flagship FinnCeres)
  • Doctoral Education Pilot for Mathematics of Sensing, Imaging and Modelling (Flagship FAME)
  • Doctoral Education Pilot in Precision Cancer Medicine (Flagship iCAN)
  • EDUCA Flagship doctoral school pilot project (Flagship EDUCA)
  • Finnish Doctoral Program Network in Artificial Intelligence (Flagship FCAI)
  • National Doctoral Education Pilot based on Immune system (Flagship InFlames)
  • Quantum (Flagship Quantum)

Vapaasti valittujen alojen tohtorinkoulutuspilotit

• Doctoral pilot in software engineering
  • Interdisciplinary Doctoral School of Social Services