Tampereen yliopisto vihki 14 kunniatohtoria tohtoripromootiossaan lauantaina 13. elokuuta

Julkaistu 13.8.2022
Kunniatohtorit.
Kunniatohtoreiden edustajan puheenvuoron promootioaktissa piti professori Sabeth Verpoorte.
Uusi monitieteinen Tampereen yliopisto järjestää ensimmäisen tohtoripromootionsa 12.–14. elokuuta 2022. Juhlallinen promootioakti pidettiin Tampere-talossa lauantaina 13. elokuuta. Promootiossa vihittiin uuden yliopiston ensimmäiset kunniatohtorit.

Kunniatohtorin arvo on korkein huomionosoitus, jonka yliopisto voi myöntää.

Vuonna 2019 Tampereen teknillisen yliopiston ja aiemman Tampereen yliopiston yhdistymisestä syntynyt uusi Tampereen yliopisto kutsui kunniatohtoreiksi henkilöitä Suomesta ja ulkomailta yliopiston edustamien alojen saavutuksillaan tai muiden erinomaisten tieteellisten, taiteellisten tai yhteiskunnallisten ansioiden perusteella. Uuden yliopiston ensimmäisessä promootiossa on lisäksi painottunut toimiminen tieteenalojen rajapinnoilla.

Lauantaina 13. elokuuta pidetyssä promootioaktissa kunniatohtoreiksi vihittiin:

Ana Claudia Arias, sähkötekniikan professori, Kalifornian yliopisto Berkeley, Yhdysvallat:
Tunnustuksena tutkimus- ja innovaatiotoiminnasta painetun, ohutkalvo- ja puettavan elektroniikan alalla

Ban Ki-moon, Ban Ki-Moon -säätiön puheenjohtaja, Yhdistyneiden kansakuntien pääsihteeri 2007–2016:
Tunnustuksena työstä rauhan, ihmisoikeuksien ja YK:n kestävän kehityksen tavoitteiden edistämiseksi

Chun Wei Choo, professori, informaatiotieteiden tiedekunta, Toronton yliopisto, Kanada:
Tunnustuksena tietojärjestelmätieteen ja tietojohtamisen välisen suhteen tutkimuksesta

Bernard Cova, johtava markkinoinnin professori, Kedgen kauppakorkeakoulu, Ranska:
Tunnustuksena kulutusyhteisöjen sekä yritysten välisen vuorovaikutuksen tutkimuksesta ja akateemisen tutkimuksen ja vahvan sidosryhmävuorovaikutuksen yhdistämisestä

Klaske Havik, analyyttisten ja luovien menetelmien professori, arkkitehtuurin ja rakennetun ympäristön tiedekunta, Delftin teknillinen yliopisto, Alankomaat:
Tunnustuksena arkkitehtuurikirjoittamisen tutkimuksesta sekä arkkitehtuuria ja kaupunkisuunnittelua koskevasta kirjallisesta tuotannosta

Rauno Ihalainen, Pirkanmaan sairaanhoitopiirin johtaja 1995–2019:
Tunnustuksena tieteellisen tutkimuksen ja koulutuksen edistämisestä sekä Pirkanmaan sairaanhoitopiirin ja Tampereen yliopiston yhteistyön kehittämisestä

Timothy Ingold, sosiaaliantropologian emeritusprofessori, Aberdeenin yliopisto, Iso-Britannia:
Tunnustuksena napa-alueita käsittelevästä työstä sekä ihmisten, heidän taitojensa ja heidän elinympäristönsä välisten suhteiden tutkimuksesta

Jarmo Kekäläinen, toimitusjohtaja, Columbus Blue Jackets, Yhdysvallat:
Tunnustuksena ansioista kansainvälisessä huippu-urheilun johtamisessa

Elina Knihtilä, näyttelijä, näyttelijäntaiteen professori, Taideyliopiston Teatterikorkeakoulu:
Tunnustuksena ansioista suomalaisen näyttelijäntaiteen ja feministisen taiteilijapedagogiikan kehittämisessä

Risto Käkelä, teollisuusneuvos, Avant Tecno Oy:n perustaja:
Tunnustuksena ansioista koneenrakennusalan perheyrityksen kehittämisessä alallaan maailman johtavaksi sekä panostuksista tutkimukseen ja tuotekehitykseen

Mari Pantsar, johtaja, kestävyysratkaisut, Sitra:
Tunnustuksena ansioista kansallisena ja kansainvälisenä kiertotalouden ja ympäristöllisen kestävyyden edistäjänä ja keskustelijana

Ann Phoenix, psykososiaalisen tutkimuksen professori, kasvatustieteen laitos, University College London, Iso-Britannia:
Tunnustuksena panoksesta perhesuhteiden, nuoriso- ja sukupuolentutkimuksen, transnationaalisuuden, muuttoliikkeiden ja rodullistamisen tutkimusaloilla sekä teoreettisista ja metodologisista innovaatioista näillä ja muilla aloilla

Kimmo Pietiläinen, tietokirjailija, tietokirjallisuuden suomentaja ja kustantaja, Terra Cognita Oy:n perustaja:
Tunnustuksena tietokirjallisuuden suomentamisesta ja kustantamisesta luonnontieteen, tekniikan, matematiikan ja filosofian aloilla

E.M.J. (Sabeth) Verpoorte, professori, farmasian tutkimuslaitos, Groningenin yliopisto, Alankomaat:
Tunnustuksena työstä lab-on-a-chip- ja organ-on-a-chip -tutkimuksen alalla sekä pitkäaikaisesta monitieteisestä yhteistyöstä

Kunniatohtorit saivat tohtorinhattuihinsa uuden yliopiston oman embleemin

Uuden yliopiston ensimmäiset kunniatohtorit ovat monitieteisen yliopiston yhteisiä ja saivat tohtorinhattuunsa yliopiston oman embleemin. Embleemin on suunnitellut tamperelainen heraldikko Harri Rantanen.

Embleemissä yhdistyvät aiempien yliopistojen eniten käytettyjen embleemien kuva-aiheet: lehväseppele, soihtu ja ratas. Uusia elementtejä embleemissä ovat kuohuva virta ja sen ylittävä silta. Silta symboloi yliopistojen ja tieteenalojen yhdistymistä ja sillan alla kuohuva vesi tiedon virtaa. Virtaava vesi ja sen ylittävät sillat ovat myös Tammerkosken partaalle perustetun Tampereen kaupungin perinteisiä symboleja.

Lisätietoja promootion tapahtumista