Tampereen yliopisto rekrytoi 106 väitöskirjatutkijaa kansalliseen tohtorikoulutuspilottiin

Julkaistu 18.3.2024
Opetus- ja kulttuuriministeriö on osoittanut yliopistoille yhteensä 255 miljoonaa euroa tohtorikoulutuksen uusien käytänteiden pilotointiin vuosina 2024–2027. Lisärahoituksella palkataan yhteensä tuhat väitöskirjatutkijaa yliopistoihin määräaikaisiin kolmen vuoden työsuhteisiin suorittamaan tohtorin tutkintoa. Tampereen yliopisto rekrytoi kevään ja alkusyksyn 2024 aikana 106 tohtorikoulutettavaa 13:een eri alojen pilottihankkeeseen. Ensimmäiset haut aukaistaan maalis-huhtikuussa.

Kansallisessa hankkeessa toteutetaan yliopistoissa 15 tutkimusalakohtaista tohtorikoulutuksen pilottia. Näistä yhdeksän on Suomen Akatemian lippulaiva-alojen ja kuusi muiden, vapaasti valittujen alojen pilotteja. Tampereen yliopisto on mukana 13 pilotissa ja koordinoi näistä kolmea.

Tampereen yliopiston koordinoimat pilotit ovat:

• Innovative Doctoral Education Ecosystem for Photonics (I-DEEP) (Flagship PREIN)
  • Mikroelektroniikka (MIcroELectronics doctoral school pilot)
  • Älykkäät työkoneet (Intelligent Work Machines, SIX)

Tampereen yliopisto on lisäksi mukana seuraavissa piloteissa:

• Circular Materials Bioeconomy Network: From bio-based resources to advanced materials (Flagship FinnCeres)
  • Doctoral Education Pilot for Mathematics of Sensing, Imaging and Modelling (Flagship FAME)
  • Doctoral Education Pilot in Precision Cancer Medicine (Flagship iCAN)
  • EDUCA Flagship doctoral school pilot project (Flagship EDUCA)
  • Finnish Doctoral Program Network in Artificial Intelligence (Flagship FCAI)
  • National Doctoral Education Pilot based on Immune system (Flagship InFlames)
  • Quantum (Flagship Quantum)
  • Doctoral pilot in software engineering
  • Interdisciplinary Doctoral School of Social Services
  • Kestävyysmurros (Sustainability Transformations)

Kansallisen hankkeen tarkoituksena on tehostaa tohtorikoulutusta eli lyhentää valmistumisaikaa sekä kouluttaa tohtoreita yhteiskunnan ja erityisesti yritysten tutkimus-, kehitys- ja innovaatiotoimintaan. Pilottien toteutuksesta vastaavat yliopistojen suunnittelemat konsortiot. Laajassa yhteistyössä on mukana myös tutkimuslaitoksia ja yrityksiä.

Lue lisää Tampereen yliopiston tohtoripilottipaikoista sekä niihin hakemisesta ja hakuajoista (sivu englanniksi)