TAMKin restonomiopiskelijoiden joukkue ylsi voittoon RESTO-kisoissa

Julkaistu 18.3.2024
Tampereen ammattikorkeakoulu
TAMKin voittajajoukkueessa kilpailivat Pihla Vartiainen (vas.), Sofia Vatka, Sofia Majuri ja Sohvi Majanlahti.Kuva: Riitta Brännare
Tämänvuotiset RESTO-tietotaitokilpailut järjesti Satakunnan ammattikorkeakoulu Porissa 12.–14.3.2024. Tampereen ammattikorkeakoulun kolmannen vuoden palveluliiketoiminnan restonomiopiskelijoista koostuva Vieraanvaraisuuden Visionäärit (ViVis) -joukkue oli etevin ja pokkasi pääpalkinnon Tampereelle. Kilpailun keskiössä oli teollisuusmatkailu.

RESTO-tietotaitokilpailut ovat vuosittaiset restonomiopiskelijoille tarkoitetut taitajakisat. Mukana oli nelihenkisiä joukkueita kahdeksasta ammattikorkeakoulusta. Järjestävä ammattikorkeakoulu vaihtuu vuosittain. Restonomiopiskelijoiden SM-kisoiksi tituleeratussa tapahtumassa tiimejä haastettiin ennakkotehtävällä sekä kolmella kilpailutehtävällä.

Kisojen teemoina olivat tänä vuonna teollisuusmatkailu ja tulevaisuus. Toimeksiantajina tehtävissä olivat Rosenlew-museo, Original Sokos Hotel Vaakuna Pori, Pori Jazz sekä Ahlströmin Ruukki Noormarkku. Kilpailutehtävissä opiskelijoilta perättiin muun muassa luovan ideoinnin, markkinoinnin, tuotteistamisen, palvelukehittämisen ja konseptoimisen sekä sosiaalisen median markkinointiviestinnän ja sisällöntuotannon osaamista. Kilpailutehtävissä 13.–14.3. oli huomattava aikapaine, kun työskentelyaikaa oli noin puolitoista tuntia ja joukkueen tuli myös pitää kolmeminuuttinen myyntipuhe päätuloksistaan ja -ehdotuksistaan.

Kilpailujen teema mukailee yleensä järjestäjäkoulunsa restonomikoulutuksen profiilia. Restonomikoulutus painottuu laaja-alaisesti matkailu-, majoitus-, ravitsemis-, ohjelma-, tapahtuma-, elintarvike- tai toimitilapalveluiden moninaiseen pelikenttään, joka on suurten murrosten äärellä. RESTO-kilpailu on myös väylä tuoda uusia näköaloja alalle ja työelämän sekä oppimisen uudistamiseen.

Ensimmäinen voitto TAMKille

Voitosta erityisen mieluisan tekee se, että TAMK ei ole aiemmin voittanut kilpailua. Tampereelle voitto on tullut kerran aiemmin, vuonna 2005 Piramkin nimissä. Viime vuonna TAMK oli puolestaan järjestämisvastuussa, jolloin omaa joukkuetta ei osallistunut kilpailuun.

Palkinnoksi voittajajoukkue ViVis sai näyttävän pokaalin ja joukkuetodistuksen lisäksi majoituslahjakortin Yyterin virkistyshotelliin, ravintolalahjakortin Bistro Yvonneen ja Kaljaasi Ihanan purjelaivalahjakortin sekä kuplivaa ja kukkia.

Vahvuuksina tasaisuus ja kasvu tiiminä

Tehtäväkohtaisesti voitot menivät eri joukkueille. TAMKin joukkue erottui edukseen tasaisuudellaan ja varmaotteisuudellaan. Mielenkiintoisella tavalla ViVis voitti mestaruuden käärimättä yhtään tehtäväkohtaista voittoa.

Tuomaristo kiitteli ViVisin vahvaa tekemistä läpi kilpailun sekä joukkueen hyvää valmistautumista ja perehtyneisyyttä esimerkiksi Satakunnan teolliseen historiaan ja erityispiirteisiin, joista oli luontevaa ammentaa ideoita matkailu-, ravitsemis- ja tapahtuma-alan sisältöihin ja tuotteistamiseen. Myös joukkueen nimessä tiivistyi restonomiosaamisen ydin: vieraanvaraisuus ja eteenpäin katsominen.

TAMKin joukkueessa kilpailivat Sohvi Majanlahti, Sofia Majuri, Pihla Vartiainen ja Sofia Vatka sekä varajäsenenä Alisa Saaristo. Joukkuetta valmensivat Riitta Brännare, Mika Kylänen ja Pilvi Torvinen. Kiertopalkintopokaali on vuoden TAMKissa. Maaliskuussa 2025 se matkaa Lahteen, jossa LAB-ammattikorkeakoulu järjestää seuraavat RESTO-kisat ja mestaruudesta mitellään seuraavan kerran.

– Lähdimme mukaan verkostoitumaan, emmekä osanneet odottaa koko kilpailun voittoa. Kisa oli tiukka. Verkostojen lisäksi saimme arvokasta kokemusta ja uusia ideoita. Ilman varajäsentä Alisa Saaristoa ja opettajia emme olisi tässä! Suuri kiitos heille, voittajajoukkue summaa.