TAMKin älykkäät liikkuvat laitteet luovat parempaa tulevaisuutta

Julkaistu 23.2.2022
Tampereen ammattikorkeakoulu
TAMKin E-Mobility-tiimin Tuomo Leppäkoski, Timo Rainio ja Antti Perttula.
TAMKin E-Mobility-tiimillä on todella laaja osaaminen älykkäiden liikkuvien laitteiden saralla. Kuvassa projektityöntekijä Tuomo Leppäkoski, lehtori Timo Rainio sekä yliopettaja Antti Perttula.
Tiesitkö, että Tampereen ammattikorkeakoulussa kehitetään systemaattisesti älykkäitä liikkuvia laitteita tulevaisuuden tarpeisiin ja logistiikkaan? Teollisuusteknologia-yksikössä toimivan E-Mobility-ryhmän erikoisalana ovat erilaiset älykkäät liikkuvat laitteet niin maalla, ilmassa kuin merelläkin.

– E-Mobility toimii lukuisissa tekniikan alan hankkeissa ja tekee työtä alan koulutuksen kehittämiseksi. Tiimin toiminta virallistui vuoden 2020 alussa, kertoo tiiminvetäjä, lehtori Timo Rainio Tampereen ammattikorkeakoulusta.

Tiimin seitsemällä jäsenellä on hyvin monipuolinen osaaminen liikenteen sähköistämisestä älykkäisiin liikkuviin laitteisiin sekä ohjelmisto- ja informaatiotekniikasta datan ja informaation hyödyntämiseen ihmisten ja tavaroiden liikkumisessa.

Sähköisistä ajoneuvoista droneihin, yhteistyötä viranomaisten kanssa

E-Mobility-tiimi on mukana useissa hankkeissa, esimerkkinä dieselajoneuvojen sähköistäminen ja kaupunkiturvallisuuden kehittäminen. Projektityöntekijä Tuomo Leppäkoski toimii Stara eRetrofit -hankkeessa ja SeCLog-hankkeessa.

– Stara eRetrofit -hankkeessa muunnetaan aurauskäytössä ollut dieselkuorma-auto täysin sähkökäyttöiseksi, mikä on aivan uusi ja edellä käyvä projekti. Valmista pitäisi olla tulevana kesänä. SeCLog-hankkeessa taas tutkitaan sähköisten ajoneuvojen ja älykkäiden ratkaisujen potentiaalia ja toimimista kaupunkiympäristössä. Tuloksia päästään kertomaan hyvinkin pian, Leppäkoski kertoo.

Tampereen asukkaiden ja vierailijoiden arjesta tehdään turvallisempaa kehittämällä ja pilotoimalla tapahtumapainotteiseen kaupunkiympäristöön sopivia älykkään turvallisuuden ratkaisuja.

– Drone lähettää kaupungista kuvaa palvelimelle, jossa tekoäly etsii kuvasta esimerkiksi ihmiset, autot sekä niiden välisen etäisyyden. Palvelimelta tieto etenee Insta Blue Aware -alustalle, josta poliisit ja pelastusviranomaiset saavat tarvitsemansa tiedot. TAMK teki järjestelmästä toimivan konseptin, ja kehittämistä aiotaan jatkaa hankkeen puitteissa, yliopettaja Antti Perttula kertoo SURE-hankkeesta.

UCNDrone-hanke keskittyy erityisesti droneihin.

– Kymmenen yliopiston ja ammattikorkeakoulun verkostohankkeessa kehitetään drone-opetusta ja -tutkimusta. Yhtenä tehtävänä on kartoittaa drone-koulutuksen tarvetta Suomessa kyselytutkimuksella, johon toivomme kaikkien drone-toimijoiden vastaavan, Perttula kertoo.

Yhtenä hienona onnistumisena Perttula mainitsee Lentola Logistics -yritykselle kehitetyn VTOL-tyyppisen dronen, joka nousee ja laskeutuu pystysuoraan. Tiimi sai vuosien työn tuloksena toimivan koneen aikaiseksi.

Formula-autoja ja yhteistyötä NASAn kanssa

E-Mobility-tiimi on ollut osallisena monissa saavutuksissa. Osa tiimiläisistä on mukana autotekniikan tutkinto-ohjelman kehittämisessä ja toteutuksessa, jonka yhtenä tuloksena on Tampere Formula Student -tiimi. Toiminnan perustana on TAMKin vahva autotekniikan osaaminen ja insinöörikoulutus.

– Tiimi on hyvin ainutlaatuinen, sillä joka koulussa ei touhuta ”formula-autojen” kanssa, Rainio toteaa.

TAMK on ollut mukana vuodesta 2016 lähtien Nasan Epic Challenge -ohjelmassa, jossa opiskelijatiimit pyrkivät ratkaisemaan äärimmäisiä ongelmia ja kehittämään uusia innovaatioita Marsin tutkimista ja asuttamista varten. Vuonna 2017 kaksi yhdysvaltalaista astronauttia, Charles Camarda ja Timothy Kopra, vierailivat Suomessa ensimmäistä kertaa ohjelman puitteissa. Camarda on vieraillut Tampereella jo kolmesti ja pitänyt yleisöluennon kahdelle täydelle salille TAMKissa. TAMKin opiskelijat ovat päässeet tapaamaan astronautteja.

Hanketoiminnan parissa eteenpäin

Lähitulevaisuudessa tiimiä työllistää myös InnoHEIs-hanke, joka kuuluu valmistavan teollisuuden innovaatioyhteistyötä edistävään Interreg Europe -ohjelmaan. Siinä kehitetään korkeakoulujen tutkimus-, kehitys- ja innovaatiopalveluiden tehokasta ja vaikuttavaa käyttöä alueellisesti. Keskustelua on käyty E-Mobility-tiimin ja Pirkanmaan liiton liittymisestä vastaavaan EU-tason innovaatioyhteistyöhön myös E-Mobility-osaamisalueella.

E-Mobility-tiimi: Sami Kalliokoski, Tuomo Leppäkoski, Risto Myllymäki, Jarkko Peltonen, Antti Perttula, Timo Rainio ja Sonja Viinikainen

Teksti: Emmi Suominen
Tuomo Leppäkosken kuva: Antti Kanto
Timo Rainion kuva: Renata Brito