Supervoimat dronejen torjuntaan toivat eurooppalaisen puolustusinnovaatiokilpailun voiton Tampereen yliopiston tutkijoille

Julkaistu 3.12.2020
Drone kuvattuna Tampereen yliopiston Hervannan kampuksella.
Tampereen yliopiston tutkijoiden ehdotus full-duplex-radioteknologian hyödyntämisestä droneparvien torjuntaan on voittanut Euroopan puolustusviraston innovaatiokilpailun. Palkinto jaettiin 3.12.2020 Euroopan puolustusviraston (European Defence Agency, EDA) vuosittaisessa korkean tason konferenssissa, joka järjestettiin virtuaalisesti.

Keskeiset menetelmät dronejen torjumiseksi kohdistuvat radiotaajuisiin signaaleihin lennokeista ja niiden ohjaimista. Torjuminen tarkoittaa yleensä näiden lähetysten havaitsemista ja sen jälkeen niiden vastaanoton häiritsemistä.

– Ihannetapauksessa nämä tehtävät suoritettaisiin samanaikaisesti samalla taajuuskaistalla, mikä on kuitenkin mahdotonta tavanomaisen radiotekniikan avulla. Tämä johtuu siitä, että radiolaitteet, jotka häiritsevät tarkoituksellisesti muita radiojärjestelmiä, lamaantuvat itsekin kyseisistä häiriöistä. Rajoitus voidaan välttää hyödyntämällä uutta full-duplex-tekniikkaa, jossa radiolaitteen itse itselleen aiheuttamat häiriöt kumotaan, tenure track -tutkija Taneli Riihonen Tampereen yliopiston Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunnan sähkötekniikan yksiköstä kertoo.

2020 Defence Innovation Prize -kilpailuun ehdottamamme innovaatio on kehittää ja soveltaa full-duplex-radioteknologiaa eri tavoin tehokkaaseen droneparvia vastaan puolustautumiseen, Riihonen sanoo.

Innovaation kehitys liittyy Taneli Riihosen tutkimusryhmän saman aihepiirin hankkeisiin, joita rahoittavat Ulla Tuomisen säätiö, Suomen Akatemia, Maanpuolustuksen tieteellinen neuvottelukunta ja Maanpuolustuksen kannatussäätiö. Tutkimukseen liittyy läheisesti myös kansainvälinen yhteistyö NATOn tutkimusorganisaation (Science and Technology Organization, STO) piirissä.

Voitokas Full-Duplex Radio Technology for Enhanced Defence Capabilities Against Drone Swarms -niminen ehdotus syntyi yhteistyössä virolaisen Rantelonin kanssa, joka on radiotaajuuselektroniikkaan keskittynyt yritys ja kiinnostunut tuotteistamaan innovaation.

– Full-duplex tarjoaa radiotekniset supervoimat dronejen torjuntaan, sanoo insinööri Karel Pärlin, joka vetää innovaation kehitystä Rantelonissa.

Yritys on kiinnostunut integroimaan erilliset havainnointi- ja häirintälaitteensa yhdistelmätuotteeksi, joka olisi ylivertainen kaikkiin nykyisiin torjuntalaitteisiin verrattuna. Kilpailuehdotus sisältääkin tiekartan innovaation kaupallistamiseksi Euroopan puolustusteollisuudessa.

Lisätietoja:

TkT Taneli Riihonen, Tampereen yliopisto
taneli.riihonen [at] tuni.fi (taneli[dot]riihonen[at]tuni[dot]fi)