Signaalinkäsittelyn tutkijoille parhaan artikkelin palkinto

Julkaistu 12.3.2024
Professori Tuomas Virtanen
Kuva: ITC-tiedekunta
Äänisignaalinkäsittelyn tutkijat Emre Çakır, Giambattista Parascandolo, Toni Heittola, Heikki Huttunen ja Tuomas Virtanen on palkittu IEEE Signal Processing Societyn parhaan artikkelin palkinnolla heidän artikkelistaan "Convolutional Recurrent Neural Networks for Polyphonic Sound Event Detection", julkaistu IEEE/ACM Transactions on Audio, Speech, and Language Processing -lehdessä.

Artikkelista on tullut yksi tärkeimmistä ympäristöäänten automaattiseen tunnistamiseen liittyvistä julkaisuista. Artikkelissa esitettiin syväoppimisarkkitehtuuria, joka perustuu konvolutiivisiin ja takaisinkytkettyihin neuroverkkoihin. Ne mahdollistavat samanaikaisesti äänten esitysmuotojen oppimisen, joiden avulla voidaan tunnistaa monenlaisia erilaisia äänitapahtumia, sekä ajallisen kontekstin mallintamisen, jota tarvitaan akustisesti samankaltaisten äänitapahtumien erottamiseen. Menetelmän yleisyys on mahdollistanut sen menestyksekkään soveltamisen laajaan valikoimaan tehtäviä, sisältäen mm. bioakustisen valvonnan, älykkäät kodit, ja älykkäät kaupungit. Artikkeli on ollut myös esimerkkinä koko ympäristöäänien tunnistamisen tutkimusyhteisölle avoimesta tieteestä ja tutkimusaineistojen julkaisemisesta.

Artikkelin tulokset saatiin ERC-projektissa "Computational Analysis of Everyday Soundscapes", jota johtaa professori Tuomas Virtanen Tampereen yliopistossa. Virtanen ja Heittola työskentelevät tällä hetkellä Tampereen yliopiston Audio¬tutkimusryhmässä, Emre Çakır Inscriptassa, Giambattista Parascandolo OpenAI:ssa ja Heikki Huttunen Visy:ssa. Palkinto jaetaan ICASSP-konferenssissa Soulissa huhtikuussa. IEEE:n ensimmäinen yhdistys, Signal Processing Society, on ollut maailman johtava ammattiyhdistys signaalinkäsittelyn tutkijoille ja ammattilaisille vuodesta 1948 lähtien, ja siinä on yli 20 000 jäsentä.